Genel Bilgi
| Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
| İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
| Kod | MATS408 |
| Ad | Matematik Ders Kitabı İncelemesi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin matematik dersine ilişkin kitaplarda bulunması gereken özellikleri fark etmelerini ve öğretimde kullanabilecekleri kitaplara karar vermelerini sağlamak.
Dersin İçeriği
Alandaki ders kitabı inceleme kriterleri; ders kitapları konusundaki çalışmalar; alandaki kitapları tanıma; alandaki kitaplarda dikkat edilmesi gereken kriterler; alandaki kitapların değerlendirilmesi
Dersin Ön Koşulu
mevcut değil
Kaynaklar
Karaca, D., & Uzunkol, E. (2019). İlkokul Matematik Ders Kitaplarının İçerdiği Değerler Bakımından İncelenmesi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 5(2), 55-71. Zeybek, Z., Üstün, A., & Birol, A. (2018). Matematiksel İspatların Ortaokul Matematik Ders Kitaplarındaki Yeri. Ilkogretim Online, 17(3). Şirin, B., & YILDIZ, A. (2020). 8. sınıf matematik ders kitabının PISA temel matematik beceri seviyelerine göre incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(4), 1158-1176. Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı Işığında Ders Kitabı Hazırlama, ERASLAN ALİ,ŞAHİN NESLİHAN, Yayın Yeri:Pegem akademik, Editör:Demirel, Ö. ve Kıroğlu, Basım sayısı:4, ISBN:9786050370058, Bölüm Sayfaları:269 -281
Notlar
ÖZDEMİR, E., & KARABOĞA, A. B. (2019). Ortaokul matematik ders kitaplarında toplumsal cinsiyet. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 760-781.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Konu alanındaki ders kitabı inceleme kriterlerini açıklar. |
| ÖÇ02 | MEB Talim Terbiye Kurulunun ders kitabı konusundaki çalışmalarını kavrar. |
| ÖÇ03 | Kitap seçiminde dikkat edilmesi gereken öncelikleri belirler. |
| ÖÇ04 | Konu alanındaki kitapları doğru biçimde değerlendirir. |
| ÖÇ05 | Konu alanı ile ilgili kitapların farkında olur. |
| ÖÇ06 | Alan ders kitaplarını analiz etmek için uygun ölçütler geliştirir. |
| ÖÇ07 | Ders kitaplarının alan eğitimi üzerindeki etkilerini tartışır. |
| ÖÇ08 | Ders kitaplarının iyileştirilmesi için öneriler sunar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | 3 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | 4 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 5 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Ders kitabında olması gereken fiziksel özellikler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Ders kitabında olması gereken eğitsel özellikler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Ders kitabında olması gereken görsel tasarım ve dil anlatım özellikleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 4 | Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu tarafından ders kitabı konusunda yapılan çalışmalar | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
| 5 | Ders kitaplarının hazırlanmasında esas alınan kriterler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Ders kitaplarının değerlendirilmesinde esas alınan kriterler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Ders kitaplarının içeriklerinin programa uygunluğu | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Ders kitaplarının içeriklerinin dil, öğrenci seviyesi ve formata uygunluğu | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Ders kitaplarının içeriklerinin çekiciliği, anlamlı öğrenmeye katkısı ve öğretimde kullanım kolaylığı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Ortaokul 5.sınıf matematik dersi için ders kitabı incelemesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 12 | Ortaokul 6.sınıf matematik dersi için ders kitabı incelemesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Ortaokul 7.sınıf matematik dersi için ders kitabı incelemesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 14 | Ortaokul 8.sınıf matematik dersi için ders kitabı incelemesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Genel Değerlendirme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||