Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI PR. | |
Kod | TE233 |
Ad | Bigisayarda Temel Kavramlar |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BEKİR TAHİR TAHİROĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı bilgisayarda donanım bileşenlerinin tanıtılması, tarihçesi ve yazılım kavramının açıklanması, bilgisayar sistemlerinin oluşturan çeşitli yazılım sistemlerinin kavranmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste bilgisayar sistemlerinin tanımı ve kapsamı, bilgisayarın tanımı, bilgisayar türleri ve donanım bileşenlerinin tanıtılması.Bilgisayar tarihçesi İlk bilgisayarlardan günümüze bilgisayar ve bilgi işlem sistemlerinin tarihçesinin tanıtılması. İşletim Sistemleri İşletim sistemi tanımı ve geçmişten günümüze kullanılan işletim sistemlerinin tanıtılması. Temel Ofis Yazılımları Masaüstü yayıncılıkta kullanılan temel ofis yazılım bileşenlerinin tanıtılması. İnternet ve Kullanımı İnternetin kısa tarihi, kullanım alanları ve güvenlik bilgilerinin verilmesi. Türkoloji ve Dilbilim İnternet Kaynakları İnternette kullanılan dilbilim ve genel türkoloji kaynaklarının tanıtılması. konuları anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
none
Kaynaklar
Selçuk Çıkla, Sosyal Bilimciler için Word’de ‘Dizin’ Hazırlama
Notlar
Feyzi Çimen; Ali Nizam, Türkoloji Çalışmaları İçin Sözlük-Dizin Oluşturmada Yeni Bir Bilgisayar Programı: dİZici
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgisayar kavramı, tarihçesi, ilk bilgisayarları tanır. |
ÖÇ02 | Bilişim sistemi kavramı, bilişimsel düşünme ve bilişim sistemlerinin etkilerini anlatır. |
ÖÇ03 | Bilgisayar donanım bileşenlerini tespit eder. |
ÖÇ04 | İşletim sistemlerine giriş yapar. |
ÖÇ05 | İşletim sistemlerinin genel yapıları ve farklılıklarını değerlendirir. |
ÖÇ06 | Windows işletim sistemi ve klasör yapılarını ayırt eder. |
ÖÇ07 | Windows işletim sisteminde uygulama yazılımı kavramlarını tanır. |
ÖÇ08 | İşletim sistemi güvenliğini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel kaynaklara başvurur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin akademik makaleleri okur, bilimsel yöntemlerle metinler yazar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazandığı bilgi ve beceriyle edebî metinlere eleştirel şekilde yaklaşır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinler arası çalışmalar yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini açıklar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar kavramı ve tarihçesi, ilk bilgisayarlar. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Bilişim sistemi kavramı, bilişimsel düşünme ve bilişim sistemlerinin etkileri. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Bilgisayar donanım bileşenleri. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | İşletim sistemlerine giriş. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | İşletim sistemlerinin genel yapıları ve farklılıkları. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Windows işletim sistemi ve klasör yapıları. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Windows işletim sistemi ve klasör yapıları. (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İşletim sistemi güvenliği. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Ofis yazılımlarına giriş ve belge oluşturma. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | Kelime işlemci yazılımları ve sözcük işleme. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | Ağ kavramı ve teknolojileri. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İnternet ve çevrimiçi uygulamalar. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | Arama motoru kullanımı ve gelişmiş arama. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
15 | Arama motoru kullanımı ve gelişmiş arama. (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II) | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |