Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI PR. | |
Kod | TE216 |
Ad | Eski Anadolu Türkçesi II |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YETER TORUN ÖĞRETMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin Eski Anadolu Türkçesi dönemine ait metinleri okuyup anlayabilme becerisi kazanmalarıdır.
Dersin İçeriği
Türk Dili Tarihi içinde Eski Anadolu Türkçesinin yeri ve gelişimi; Eski Anadolu Türkçesi literatürüne ilişkin bir değerlendirme; Eski Anadolu Türkçesinin yazı, yazım, sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri; Eski Anadolu Türkçesi metinlerinde sesbilgisi ve biçimbilgisi çalışmaları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Eski Anadolu Türkçesi Dönemine Ait Metinler F. Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi Gürer Gülsevin, Eski Anadolu Türkçesinde Ekler
Notlar
Eski Anadolu Türkçesi Dönemine Ait Metinler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eski Anadolu Türkçesi: Selçuklu Dönemi Türkçesini tanır. |
ÖÇ02 | Eski Anadolu Türkçesi: Beylikler Dönemi Türkçesini tanır. |
ÖÇ03 | Eski Anadolu Türkçesi: Osmanlı Türkçesine geçiş devrini tanır. |
ÖÇ04 | Eski Anadolu Türkçesinin yazı özelliklerini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Eski Anadolu Türkçesinin imla özelliklerini değerlendirir. |
ÖÇ06 | Eski Anadolu Türkçesinin ses bilgisi özelliklerini değerlendirir. |
ÖÇ07 | Eski Anadolu Türkçesinin şekil bilgisi özelliklerini değerlendirir. |
ÖÇ08 | Eski Anadolu Türkçesi metinlerini analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel kaynaklara başvurur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin akademik makaleleri okur, bilimsel yöntemlerle metinler yazar. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazandığı bilgi ve beceriyle edebî metinlere eleştirel şekilde yaklaşır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini anlatır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinler arası çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini açıklar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Metinler üzerinde ses, yapı bilgisi ve sentaks incelemesi-Çeng-name. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Metinler üzerinde ses, yapı bilgisi ve sentaks incelemesi-Çeng-name. (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
3 | Metinler üzerinde ses, yapı bilgisi ve sentaks incelemesi- Har-name. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Metinler üzerinde ses, yapı bilgisi ve sentaks incelemesi- Har-name. (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Metinler üzerinde ses, yapı bilgisi ve sentaks incelemesi- Yusuf u Züleyha. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Metinler üzerinde ses, yapı bilgisi ve sentaks incelemesi- Yusuf u Züleyha. (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Metinler üzerinde ses, yapı bilgisi ve sentaks incelemesi- Yusuf u Züleyha. (III) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Metinler üzerinde ses, yapı bilgisi ve sentaks incelemesi- Süheyl ü Nevbahar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
10 | Metinler üzerinde ses, yapı bilgisi ve sentaks incelemesi- Süheyl ü Nevbahar (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Metinler üzerinde ses, yapı bilgisi ve sentaks incelemesi- Ahmed-i Da'i Divanı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Metinler üzerinde ses ve yapı bilgisi incelemesi- Ahmed-i Da'i Divanı (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Metinler üzerinde ses ve yapı bilgisi incelemesi- Dede Korkut | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Metinler üzerinde ses ve yapı bilgisi incelemesi- Dede Korkut (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Metinler üzerinde ses ve yapı bilgisi incelemesi- Dede Korkut (III) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (I) | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II) | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |