Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI PR. | |
Kod | TE226 |
Ad | Osmanlıca IV |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, ile Arap harfli Türkçe metinlerin okunmasını ve anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriği, Arap harfli tarihi Türkçe metinleri okumak ve yazmak, bu metinlerdeki Arapça sözcük ve ifadeleri belirlemek, basit yapıları ve anlam özelliklerini kolayca tanımlamaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ferit DEVELLİOĞLU, Osmanlıca- Türkçe Ansiklopedik Lugat, 14. Baskı, Ankara, 1997
Notlar
Muna YÜCEOL ÖZEZEN, Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler), Ders Notu, Adana, 2008
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Osmanlıcanın Türk dili tarihindeki yerini tanır |
ÖÇ02 | Arap harfli Türkçe metinleri okur. |
ÖÇ03 | Arap harfli Türkçe metinleri tanır. |
ÖÇ04 | Arap harflerini kullanarak Türkçe metin oluşturur. |
ÖÇ05 | Arap harfli Türkçe metinlerden Arapça sözcükleri tanır. |
ÖÇ06 | Arap harfli Türkçe metinlerde yer alan Arapça sözcüklerin türlerini tanır. |
ÖÇ07 | Arap harfli Türkçe metinlerde yer alan Arapça sözcüklerin sözcük ailelerini tanır. |
ÖÇ08 | Arap harfli Türkçe metinlerde yer alan bir Arapça sözcüğü yeni vezinlerle yeniden kurar. |
ÖÇ09 | Arap harfli Türkçe metinlerde yer alan dinsel ibareleri tanır. |
ÖÇ10 | Arapçanın Osmanlıcadaki yerini ve önemini tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel kaynaklara başvurur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin akademik makaleleri okur, bilimsel yöntemlerle metinler yazar. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazandığı bilgi ve beceriyle edebî metinlere eleştirel şekilde yaklaşır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinler arası çalışmalar yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini açıklar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Arapça sözcük türleri. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | camit (asıl) isimler- türemiş isim. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | mastarlar- sülasi ve rubai mastarlar ve vezinleri. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | mimli mastarlar, kıyasi mastarlar ve vezinleri. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | metin okuma ve uygulama çalışmaları (I). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | ism-i failler. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | ism-i mefuller. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | metin okuma ve uygulama çalışmaları (II). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | sıfat-ı müşebbeheler, mübalaga-i failler. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | ism-i tafdiller. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | ism-i zamanlar, ism-i mekanlar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | ism-i aletler, cali mastarlar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | metin okuma ve uygulama çalışmaları (III). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | metin okuma ve uygulama çalışmaları (IV). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (I). | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II). | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |