Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI PR. | |
Kod | TE409 |
Ad | Eski Türk Edebiyatı |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı 18. yüzyıl ile 19. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının özelliklerini, temsilcilerini ve eserlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Osmanzade Taib, Seyyid Vehbi ve Kaminin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, Arpaeminizade Sami, İzzet Ali Paşa ve Nahifinin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, İsmail Beliğ, Haşmet, Fıtnatın hayatı, edebi kişiliği, eserleri, şiirlerinden örnekler, Neşet, Sünbülzade Vehbi, Kani, Koca Ragıp Paşa ve Enderunlu Fazılın hayatı, edebi kişiliği ve eserleri, Şeyh Galipin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, Şeyh Galibin Hüsn ü Aşk mesnevisi, 18. yüzyıl mesnevileri ve mensur eserleri, 19. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının genel özellikleri, Leskofçalı Galip, Enderunlu Vasıf Keçecizade İzzet Molla ve Ayninin hayatı, edebi kişiliği, şiirlerinden örnekler, Osman Şems ve Yenişehirli Avninin hayatı, edebi kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler, Şeyhülislam Arif Hikmetin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, Leyla Hanım ve Şeref Hanımın hayatı, edebi kişiliği, eserleri, şiirlerinden örnekler, 19. yüzyıl mesnevileri ve mensur eserleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi (Edebiyat Tarihi- Metinler), Akçağ Yay. Ank. 2007. A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yay. İst. 2005. Şentürk, A. Atilla, (2004), Osmanlı Şiiri Antolojisi, YK.Yay., İst. Onay, Ahmet Talat, (1994), Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, ME.Yay.İst. Pala,İskender, (1990), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay. Ank. İsen, Mustafa; Macit, Muhsin; Horata, Osman; Kılıç, Filiz; Aksoyak, İ.Hakkı; (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank.
Notlar
Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay. Devellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi, Ankara 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 18. yüzyıl ile 19. yüzyılda yaşamış divan şairlerini ayırt eder. |
ÖÇ02 | 18. yüzyıl ile 19. yüzyılda yaşamış divan şairlerinin eserlerini, eserlerinin özelliklerini ve edebi kişiliklerini söyler. |
ÖÇ03 | 18. yüzyıl divan şiirine ait örnek metinleri yorumlar. |
ÖÇ04 | 18. yüzyıl divan edebiyatı dönemine ait mesnevileri ve mensur eserleri inceler. |
ÖÇ05 | 19. yüzyıl divan edebiyatının özelliklerini anlatır. |
ÖÇ06 | 19. yüzyıl divan şairlerinin isimlerini, edebi kişiliklerini ve eserlerini anlatır. |
ÖÇ07 | 19. yüzyıl divan şiiri örneklerini yorumlar. |
ÖÇ08 | 19. yüzyılda yaşamış kadın divan şairlerinin şiirlerini ve özelliklerini söyler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel kaynaklara başvurur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin akademik makaleleri okur, bilimsel yöntemlerle metinler yazar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazandığı bilgi ve beceriyle edebî metinlere eleştirel şekilde yaklaşır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinler arası çalışmalar yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini açıklar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Osmanzade Taib, Seyyid Vehbi ve Kaminin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Arpaeminizade Sami, İzzet Ali Paşa ve Nahifinin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | İsmail Beliğ, Haşmet, Fıtnatın hayatı, edebi kişiliği, eserleri, şiirlerinden örnekler. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Neşet, Sünbülzade Vehbi, Kani, Koca Ragıp Paşa ve Enderunlu Fazılın hayatı, edebi kişiliği ve eserleri. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
5 | Şeyh Galipin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Şeyh Galipin Hüsn ü Aşk mesnevisi. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | 18. yüzyıl mesnevileri ve mensur eserleri. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | 19. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının genel özellikleri. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
10 | Leskofçalı Galip, Enderunlu Vasıf Keçecizade İzzet Molla ve Ayninin hayatı, edebi kişiliği, şiirlerinden örnekler. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Osman Şems ve Yenişehirli Avninin hayatı, edebi kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Şeyhülislam Arif Hikmetin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Leyla Hanım ve Şeref Hanımın hayatı, edebi kişiliği, eserleri, şiirlerinden örnekler. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | 19. yüzyıl mesnevileri. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
15 | 19. yüzyıl mensur eserleri. Nedim ve şarkıları üzerine radyo dinletisi. | Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |