Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI PR. | |
Kod | TE425 |
Ad | Kurmaca Metinlerde Şiddet Söylemi I |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kurmaca metinleri şiddet türleri, şiddet özneleri, mağdurları ve yazarın bakış açısıyla değerlendirmek ve eleştirel bir bakış açısı kazanmak bu dersin amacıdır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği Tanzimat Döneminden günümüze kadar kurmaca metinlerin özellikle kadın, çocuk, doğa vb. konularda şiddet söylemini nasıl ele aldığını,toplumsal meselelerin şiddeti besleyen ve önleyen yönlerini göstermek, dilin şiddeti etkileyen yanlarını tespit ve tahlil etmek, edebî metinlerden yola çıkarak bu konuda bireysel farkındalık yaratmaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
MARSHALL B. ROSENBERG, Şiddetsiz İletişim Bir Yaşam Dili, Remzi Kitabevi İMRAN KARABAĞ, Dil ve Şiddet, Remzi Kitabevi Ed. IRZIK SİBEL, Kadınlar Dile Düşünce, İletişim Yayınları RUGGİERO, Vincenzo, Edebiyat ve Suç, Everest Yayınları.
Notlar
MARSHALL B. ROSENBERG, Şiddetsiz İletişim Bir Yaşam Dili, Remzi Kitabevi İMRAN KARABAĞ, Dil ve Şiddet, Remzi Kitabevi Ed. IRZIK SİBEL, Kadınlar Dile Düşünce, İletişim Yayınları RUGGİERO, Vincenzo, Edebiyat ve Suç, Everest Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kurmaca metinleri ayırt eder. |
ÖÇ02 | Şiddet türlerini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Dil ve şiddet ilişkisini açıklar. |
ÖÇ04 | Şiddetsiz iletişim becerileri üzerine yorum yapar. |
ÖÇ05 | Şiddetin mağdurlarını belirler. |
ÖÇ06 | Kurmaca metinler üzerinde söylem çalışması yapar. |
ÖÇ07 | Kurmaca metinlerde açık ve örtük şiddet söylemini belirler. |
ÖÇ08 | Kurmaca metinlerdeki şiddet türlerini sınıflandırır. |
ÖÇ09 | Tarihi süreçler içinde şiddetin görünümleri ve kavranışını değerlendirir. |
ÖÇ10 | Çağdaş ve geleneksel metinlerdeki söylem farklılıklarını ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel kaynaklara başvurur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin akademik makaleleri okur, bilimsel yöntemlerle metinler yazar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazandığı bilgi ve beceriyle edebî metinlere eleştirel şekilde yaklaşır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinler arası çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini açıklar. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kurmaca metinler üzerine genel bir değerlendirme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Gündelik hayatın içinde şiddet, şiddet çeşitleri, şiddet söylemi ve şiddetsiz iletişim | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Şiddetin kaynağı olarak dil | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Türk romanının başlangıç evresinde kadın ve şiddet söylemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kölelik-cariyelik teması etrafında şekillenen şiddet söylemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Örnek metin incelemesi: İntibah ve Sergüzeşt romanları I | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Örnek metin incelemesi: İntibah ve Sergüzeşt romanları II | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Halit Ziya Uşaklıgil’in romanlarında şiddet | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Aile içi şiddet ve kadın rolleri: Sevgi Soysal, Yenişehir’de Bir Öğle Vakti | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Örnek metin incelemesi: Murathan Mungan, Kadından Kentler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Örnek metin incelemesi: Mahir Ünsal Eriş, Sarı Yaz | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Çocuğa yönelik şiddet ve kurmaca metinler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Örnek metin incelemesi: Ömer Seyfettin’in hikâyeleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Örnek metin incelemesi: Kemalettin Tuğcu romanları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |