TUR703 Türkçe Eğitiminde Okuma Becerisi I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
TÜRKÇE EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ)
Kod TUR703
Ad Türkçe Eğitiminde Okuma Becerisi I
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisansüstü Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Okuma becerisinin niteliklerini açıklama, okuma eğitiminin sorunlarını tartışma, okuma yaklaşımlarını ve yöntemlerini karşılaştırma, Türkçe dersi öğretim programları bağlamında okuma becerisini kazanımlar, içerik, etkinlikler, yöntem-teknikler, ölçme-değerlendirme yaklaşımları açısından değerlendirme, okuma eğitiminde üstbiliş stratejilerini kullanma, eleştirel okumanın ve okurun temel niteliklerini açıklama , okuma güçlüklerinin nedenlerini tartışma, okuma alışkanlığını kazandırmada etkili olan rolleri tartışma.

Dersin İçeriği

Okuma becerisinin nitelikleri, diğer dil becerileriyle ilişkisi, okuma eğitiminin sorunları ve ilkeleri, okuma yaklaşımları ve yöntemleri,1981 Türkçe programı ve önceki programlar bağlamında okuma eğitiminin tarihçesi, yapılandırmacı kurama dayanan Türkçe dersi öğretim programlarının okuma becerisi açısından değerlendirilmesi, öğretim programlarında okuma becerisine yönelik kazanımlar, içerik öğrenme-öğretme süreci ile ölçme değerlendirme ögeleri, okuma eğitiminde üstbiliş stratejileri, eleştirel okuma, okuma güçlükleri, okuma alışkanlığının kazandırılmasında okul, aile ve öğretmenin rolü.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2011). Uygulamalı okuma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayıncılık. Çiftçi, M. (2006). Eleştirel okuma. Belleten, 55-80. Heilman, A., Blair, T. ve Rupley, W. (1986). Principles and Practices of Teaching Reading. (6. Baskı). USA: Charles E. Merrill Publishing. İşeri, K. (1998). Okuma ediniminin eğitimsel işlevi. Tömer Dil Dergisi, 70, 5-18. Göktürk, A. (1988). Okuma uğraşı. İstanbul: İnkılap Kitapevi. Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1995). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Razon, N. (1982). Okuma güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 39, 11-18.

Notlar

Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2011). Uygulamalı okuma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayıncılık. Çiftçi, M. (2006). Eleştirel okuma. Belleten, 55-80. Heilman, A., Blair, T. ve Rupley, W. (1986). Principles and Practices of Teaching Reading. (6. Baskı). USA: Charles E. Merrill Publishing. İşeri, K. (1998). Okuma ediniminin eğitimsel işlevi. Tömer Dil Dergisi, 70, 5-18. Göktürk, A. (1988). Okuma uğraşı. İstanbul: İnkılap Kitapevi. Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1995). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Razon, N. (1982). Okuma güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 39, 11-18.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Okuma becerisinin niteliklerini okur, yazar, metin bağlamında açıklama.
ÖÇ02 Okuma eğitiminin sorunlarını ve ilkelerini tartışma.
ÖÇ03 Okuma yaklaşımlarını ve yöntemlerini açıklama.
ÖÇ04 1981 Türkçe öğretim programı ve öncesindeki öğretim programları bağlamında okuma eğitiminin tarihçesini özetleme.
ÖÇ05 2006 Türkçe dersi öğretim programının ögelerini okuma becerisi açısından değerlendirme.
ÖÇ06 2015, 2017 ve 2019 Türkçe dersi öğretim programlarını okuma becerisi açısından karşılaştırma.
ÖÇ07 Okuma eğitiminde üst biliş stratejilerini kullanma.
ÖÇ08 Okuma güçlüklerinin nedenlerini açıklama.
ÖÇ09 Eleştirel okumanın ve okurun temel niteliklerini açıklama.
ÖÇ10 Okuma alışkanlığını kazandırmada etkili olan rolleri tartışma.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Okuma becerisinin nitelikleri ve okur, yazar, metin bağlamında açıklanması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Okuma eğitiminde yaşanan sorunlar Musa Çifci, Okuma eğitiminin sorunlarına yönelik kitap bölümü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 1981 programı ve öncesi bağlamında okuma eğitiminin tarihçesi Cahit Kavcar, Ferhan Oğuzkan ve Sedat Sever, Türkçe Öğretimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 2006 Türkçe dersi öğretim programında temel beceriler ile okuma becerisine yönelik amaç ve kazanımlar 2006 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 2006 Türkçe dersi öğretim programında okuma becerisine yönelik içerik, etkinlikler, yöntem ve teknikler ile ölçme-değerlendirme anlayışı 2006 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 2015 Türkçe dersi öğretim programında okuma becerisi 2015 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 2017 Türkçe dersi öğretim programında okuma becerisi 2017 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 2019 Türkçe dersi öğretim programında okuma becerisi 2019 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Okuma eğitiminde üst biliş stratejilerinin önemi Okuma eğitiminde kullanılan stratejileri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Okuma eğitiminde karşılaşılan okuma güçlükleri Norma Razon'un Okuma Güçlükleri makalesinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Eleştirel okuma ve okurun nitelikleri Musa Çifci'nin Eleştirel Okuma başlıklı makalesinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Okuma alışkanlığını kazandırmada okul, öğretmen ve ailenin rolü Okuma eğitiminde karşılaşılan okuma güçlükleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Okuma becerisi ile ilgili makale tarama Okuma becerisi ile ilgili makale tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Okuma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlik örnekleri Okuma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlik örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 18 18
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 138
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,52
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2025 02:08