Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
TÜRKÇE EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | TUR706 |
Ad | Türkçe Eğitiminde Yazma Becerisi 2 |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yazma becerisinin niteliklerini ve diğer dil beceriyle ilişkisini açıklama, yazma eğitiminin sorunlarını ve ilkelerini tartışma, yazma yaklaşımlarını karşılaştırma, yazma eğitiminin tarihçesini özetleme, yapılandırmacı kurama dayanan Türkçe dersi öğretim programlarını yazma becerisi açısından değerlendirme, yazma kaygısını açıklama, yazma eğitiminde kullanılan değerlendirme yaklaşımlarını belirtme.
Dersin İçeriği
Yazma becerisinin nitelikleri ve diğer dil beceriyle ilişkisi, yazma eğitiminin sorunları ve ilkeleri, yazma yaklaşımları, yazma eğitiminin tarihçesi, yapılandırmacı kurama dayanan Türkçe dersi öğretim programlarının yazma becerisi açısından değerlendirilmesi, yazma kaygısı, yazma eğitiminde kullanılan değerlendirme yaklaşımları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Çiftçi, M. (2006). Türkçe öğretiminin sorunları. G. ve E. Boz (Ed.), Türkçenin çağdaş sorunları içinde (s. 71-117). İstanbul : Divan Yayınevi. Göçer, A. (2014). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Anlatma teknikleri II, uygulamalı yazma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları. Karakoç Öztürk, B. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72. Kırkkılıç, A.ve Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe öğretimi. Ankara: Akademi Yayıncılık. MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6,7,8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar
Notlar
Çiftçi, M. (2006). Türkçe öğretiminin sorunları. G. ve E. Boz (Ed.), Türkçenin çağdaş sorunları içinde (s. 71-117). İstanbul : Divan Yayınevi. Göçer, A. (2014). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Anlatma teknikleri II, uygulamalı yazma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları. Karakoç Öztürk, B. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72. Kırkkılıç, A.ve Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe öğretimi. Ankara: Akademi Yayıncılık. MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6,7,8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yazma yaklaşımlarını karşılaştırma |
ÖÇ02 | Yazma becerisinin niteliklerini ve diğer dil becerileriyle ilişkisini açıklama |
ÖÇ03 | Yazma eğitiminin sorunlarını ve ilkelerini tartışma |
ÖÇ04 | 1981 Türkçe programı ve önceki programlar bağlamında yazma eğitiminin tarihçesini özetleme |
ÖÇ05 | 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programını yazma becerisi açısından değerlendirme |
ÖÇ06 | 2015 ve 2017 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının yazma becerisi açısından karşılaştırma |
ÖÇ07 | 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programının yazma becerisi açısından değerlendirme |
ÖÇ08 | 2024 Türkçe Dersi Öğretim Programını yazma becerisi açısından değerlendirme |
ÖÇ09 | Yazma kaygısının farklı değişkenlerle ilişkisini açıklama |
ÖÇ10 | Yazma eğitiminde kullanılan farklı değerlendirme yaklaşımlarını belirtme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yazma becerisinin doğası ve diğer dil becerileriyle ilişkisi | Kaynakların tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yazma eğitiminin sorunları | Yazma eğitiminin sorunlarına yönelik kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yazma eğitiminin sorunları bağlamında yazma eğitiminin ilkeleri ve ürün yaklaşımı | Yazma eğitiminin sorunlarına yönelik kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Süreç yaklaşımının özellikleri ve ürün yaklaşımıyla karşılaştırılması | Ürün ve süreç yaklaşımlarına yönelik kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Türkçe öğretim programları bağlamında yazma eğitiminin tarihçesi | Türkçe öğretim programları bağlamında yazma eğitiminin tarihçesinin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | 2006 Türkçe dersi öğretim programının yazma becerisi açısından değerlendirilmesi | 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | 2006 ve 2015 Türkçe dersi öğretim programlarının yazma becerisi açısından karşılaştırılması | 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | 2015 ve 2017 Türkçe dersi öğretim programlarının yazma becerisi açısından karşılaştırılması | 2017 Türkçe Dersi Öğretim Programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | 2019 Türkçe dersi öğretim programının yazma becerisi açısından değerlendirilmesi | 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | 2024 Türkçe dersi öğretim programının yazma becerisi açısından değerlendirilmesi | 2024 Türkçe Dersi Öğretim Programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yazma kaygısının farklı değişkenler açısından incelenmesi | Yazma kaygısının araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yazma eğitiminde değerlendirme çalışmaları ve farklı değerlendirme yaklaşımlarının özellikleri | Yazma eğitiminde değerlendirme çalışmaları ve farklı değerlendirme yaklaşımlarının özellikleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Öğrencilerin yazılı anlatım çalışmalarının Türkçe öğretmenlerince değerlendirilmesi | Öğrencilerin yazılı anlatım çalışmalarının Türkçe öğretmenlerince değerlendirilmesine yönelik makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yazma eğitimine yönelik makale incelemesi | Yazma eğitimine yönelik makale araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |