Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Ağız ve Diş Sağlığı | |
Kod | SHS225 |
Ad | Fiziksel Aktivite ve Sağlıklı Yaşam |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere fiziksel aktivitenin yaşam kalitesi üzerindeki önemi, sağlıklı yaşam alışkanlıkları kazanma yolları ve bireysel fiziksel uygunluk düzeyini değerlendirme ve geliştirme yolları konusunda bakış açısının kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders, fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki etkileri, egzersiz türleri, fiziksel uygunluk bileşenleri, aktif yaşam tarzı geliştirme stratejileri ve hareketsiz yaşamın sağlık üzerindeki olumsuz etkileri konularını kapsamaktadır. Ayrıca sağlıklı yaşamı destekleyen beslenme, uyku ve stres yönetimi gibi tamamlayıcı konulara da değinilir.
Dersin Ön Koşulu
Ders için herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Howley, E.T., & Thompson, D.L. (2021). Fitness Professional's Handbook. Human Kinetics.
Notlar
Dünya Sağlık Örgütü (WHO) Fiziksel Aktivite Rehberi 2024 Türkiye Beslenme Rehberi (TÜBER)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fiziksel aktivite ve sağlıklı yaşamla ilgili temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki etkilerini açıklar. |
ÖÇ03 | Bireysel fiziksel uygunluk düzeyini değerlendirmek için basit testleri teorik olarak bilir. |
ÖÇ04 | Farklı yaşam tarzlarının sağlık üzerindeki etkilerini sıralar. |
ÖÇ05 | Farklı fiziksel aktivite programlarının bireylerin ihtiyaçlarına göre uygunluğunu açıklar. |
ÖÇ06 | Kendi fiziksel aktivite planını oluşturur. |
ÖÇ07 | Sedanter ve aktif bireylerin sağlık durumlarını karşılaştırır. |
ÖÇ08 | Hareketsiz yaşam tarzına karşı çözüm önerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ağız-diş temel yapısını ve fonksiyonunu açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız bölgesine yapılan uygulamaların temel özelliklerini listeler. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinikte kullanılan araç ve gereçleri tanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alet bakımı ve koruması ile ilgili bilgileri kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta bireyin muayene ve tedavisi öncesinde ünitin hazırlama basamaklarını sayar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dört elli çalışma kurallarını uygular | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya yapılan uygulamalarla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerilerini kullanarak çalışma alanını hazırlar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullanılan aletlerin sterilizasyonunu ve dezenfeksiyonunu sağlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta randevularını takip eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulama öncesinde çalışma alanını ve hastayı hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekiminin dört elli çalışmasına olanak verecek şekilde hekimi asiste eder. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dental tedaviler sırasında kullanılan malzemeleri hazırlar. Kullanılan aletlerin sterilizasyonunun ve dezenfeksiyonunu yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta randevu, takip ve laboratuvar formlarını doldurur. Hasta ile ilgili materyaller kontrol eder ve laboratuvar uzmanına ulaştırır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullanılan aletlerin kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kliniğin eksiklerini belirler ve gerekli olan malzemeler için istekte bulunur. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerektiğinde hasta ve hekim arasında en uygun ve hızlı şekilde koordinasyonu sağlar. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastaları ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır. Mesleki teknolojik gelişmeleri izler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Fiziksel aktivite ve sağlık kavramları | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Fiziksel uygunluk bileşenleri ve değerlendirme yöntemleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hareketsiz yaşam tarzının sağlık riskleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki fizyolojik etkileri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Aktivite türleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Günlük yaşama fiziksel aktiviteyi entegre etme yöntemleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Beslenme, uyku ve stres yönetimi ile bütüncül sağlıklı yaşam yaklaşımı | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Kaynaklardan okuma ve ders notlarının tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Fiziksel aktivite programı planlama: Yaş ve sağlık durumuna göre yaklaşım | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Toplumda fiziksel aktiviteyi teşvik eden politikalar | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Fiziksel aktivite güvenliği ve sakatlanmalardan korunma | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Sağlık okuryazarlığı ve bireysel farkındalık oluşturma | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Fiziksel aktiviteyi destekleyen özel programlar 1 | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Fiziksel aktiviteyi destekleyen özel programlar 2 | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme ve tekrar | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynaklardan okuma ve ders sunumlarının tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynaklardan okuma ve ders sunumlarının tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,64 | ||
AKTS | 4 AKTS |