SOSZ307 İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod SOSZ307
Ad İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. ANDAÇ ÇUHADAR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı; Demokrasi ve insan hakları kavramlarının farklı açılardan tartışılarak sosyal ve siyasal yaşam içerisindeki önemlerinin belirlenmesi, olması gereken ile yaşanan durum arasındaki farkın kavranması, özellikle çocuk hakları konusunda farkındalık kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihsel gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik tartışmaları

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Kemal Gözler: İnsan Hakları Hukuku Ionna Kuçuradi: İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları

Notlar

Ailede Demokratik Sosyalleşme: Abdulvahap ÖZPOLAT, makale Demokratik Bir Okul Kültürü İçin Yeterlilikler Çerçevesi, makale İNSAN HAKKI KUŞAKLARI ARASINDAKİ TAMAMLAYICILIK İLİŞKİSİ : Aydın Turhan, makale İnsan Hakları ve Demokrasi Arasındaki İlişkinin Felsefi Analizi: Mücella CAN, makale


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Demokrasi ve insan hakları kavramlarını açıklar
ÖÇ02 İnsan, birey ve vatandaş kavramlarını açıklar
ÖÇ03 Demokrasinin ve insan haklarının tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ04 Anayasada yer alan temel hak ve özgürlükleri açıklar
ÖÇ05 Demokrasi kavramının farklı algılarını tartışır.
ÖÇ06 Çoğulcu ve katılımcı demokrasi anlayışının gerçekleşme koşullarını analiz eder
ÖÇ07 İnsan haklarının benimsenmesi ve korunması ile ilgili değerlendirmelerde bulunur
ÖÇ08 Demokratik kültür terimini açıklar
ÖÇ09 Ev ve okul hayatında insan haklarına saygılı ve demokratik ortamların oluşmasıyla ilgili değerlendirmelerde bulunur
ÖÇ10 Sosyal Bilgiler öğretmeninin demokratik kültürün oluşmasındaki rolünü değerlendirir
ÖÇ11 İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi bağlamında Türkiye'nin durumunu tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitimin bilimsel temellerini tanır
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye değer verir 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin genel olarak tanıtımı, dersle ilgili bilgilendirme Öğrencinin var olan bilgileri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Demokrasi kavramının irdelenmesi Okuma, araştırma, izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Evde ve okulda demokratik yaşam nasıl sağlanır Okuma, araştırma, deneyim Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Siyasal çerçevede demokrasinin ve demokrasi biçimlerinin tartışılması Okuma, araştırma, gözlem Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Çoğulcu ve katılımcı demokrasiden anlaşılması gerekenler Okuma, araştırma, gözlem Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Temsili demokrasinin yetersizlikleri nelerdir ve bunlar nasıl aşılır Okuma, araştırma, gözlem Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Dijital demokrasi Okuma, araştırma, gözlem Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İnsan hakları tarihi: Antik dönemde insan hakları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Magna Carta, Rönesans-Reform döneminde insan haklarıyla ilgili gelişmeler, John Locke Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 İngiliz, Amerikan ve Fransız devrimleri ve insan hakları belgeleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Birinci kuşak haklar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Ondokuzuncu yüzyılda işçi sınıfının ortaya çıkması, sosyalizmin insan haklarına katkıları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 İkinci kuşak haklar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 İnsan hakları eğitimi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü (Saat) 68
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,72
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 05.05.2025 10:14