Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | SOSS305 |
Ad | Yurttaşlık Kültürü |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ANDAÇ ÇUHADAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin, yurttaşlık kültürünün sosyo-kültürel temellerini kavrayarak, bireyin toplum içindeki rollerini ve sorumluluklarını analiz edebilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yurttaşlık ve toplum arasındaki etkileşimi yorumlamak; yurttaşlık pratikleri hakkında bakış açısı kazanmaları oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Marshall, T. H. (2000). Citizenship and social class. The welfare state reader, 32-41. Isin, E. F. (2008). Theorizing acts of citizenship.
Notlar
Isin, E. F., & Nielsen, G. M. (Eds.). (2008). Acts of citizenship. Bloomsbury Publishing. Almond, G. A., & Verba, S. (2015). The civic culture: Political attitudes and democracy in five nations. Isin, E. F., & Turner, B. S. (2002). Citizenship studies: An introduction. Handbook of citizenship studies, 1(4), 1-10.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yurttaşlığın evrimini analiz eder. |
ÖÇ02 | Yurttaşlık ve toplum arasındaki bağlantıyı analiz eder. |
ÖÇ03 | Yurttaşlık eğitimi ve öğretimini değerlendirir. |
ÖÇ04 | Yurttaşlık pratiklerini yorumlar. |
ÖÇ05 | Temel kavramları kullanarak bilgiyi transfer eder. |
ÖÇ06 | Yurttaşlıkla ilgili konuları tartışır. |
ÖÇ07 | Yurttaşlıkla ilgili güncel çalışmaları inceler. |
ÖÇ08 | Yurttaşlıkla ilgili temel becerileri, kavramları uzmanlık alanına entegre eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yurttaşlık Nedir? | Yurttaşlık Kavramına Giriş | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yurttaşlığın Tarihsel Gelişimi | Literatürü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Yurttaşlık ve Toplum | Literatürü İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım |
4 | Demokrasi ve Yurttaşlık | Literatürü İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
5 | İnsan Hakları ve Yurttaşlık | İlgili Bölümü Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Yurttaşlık Eğitimi | Literatürü İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Yurttaşlık Eğitiminde Öğretmenin Rolü | Literatürü Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sosyal Bilgiler Eğitiminde Yurttaşlık ve Yansımaları | İlgili Bölümü İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Yurttaşlık Uygulamaları Ve Projeler | Literatürü İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
11 | Yurttaşlık İle İlgili Güncel Sorunlar | Eleştirel Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Öğrenci Sunumları 1 (yurttaşlık ve eğitim) | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma |
13 | Öğrenci Sunumları 2 (yurttaşlık ve sosyo-kültürel çevre) | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Öğrenci Sunumları 3 (yurttaşlık ve ilgili araştırmalar) | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Öğrenci Sunumları 4 (yurttaşlık ve projeler) | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (Genel Değerlendirme) | Genel Değerlendirme (Yansıtıcı Günlükler) | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 66 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,64 | ||
AKTS | 3 AKTS |