OÖ714 Sosyal Bilimlerde Sistematik Literatür Tarama

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ)
Kod OÖ714
Ad Sosyal Bilimlerde Sistematik Literatür Tarama
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. İNANÇ ETİ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, temelde yüksek lisans öğrencilerin adım adım araştırma sorularına uygun olarak sistematik biçimde literatürü gözden geçirebilmeleri ve anlam çıkarabilmeleridir.

Dersin İçeriği

Bu derste öğrencilerin bir araştırma sorusu formüle etmesi, literatürdeki ne tür araştırmalara odaklanacağını netleştirmesi, veritabanlarını doğru şekilde tarayabilmesi, çalışmaları belirlenen kriterlere göre dahil edebilmesi ya da çıkartabilmesi, ardından dahil olanları ayrıntılı analiz edebilmesi ve son olarak da elde edilen çalışmaların bir sentezine ulaşmaları gibi konu ve becerilere odaklanılmaktadır. Süreçte takip edilen rehber PRISMA olarak belirlenmiştir.

Dersin Ön Koşulu

Bu ders için bir ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Gough, D., Thomas, J., & Oliver, S. (2017). An introduction to systematic reviews. Petticrew, M., & Roberts, H. (2008). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. John Wiley & Sons.

Notlar

süreçte verilen makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bir araştırma sorusu formüle edebilir.
ÖÇ02 Araştırma amacına ve sorusuna uygun veri tabanlarını belirler.
ÖÇ03 Veritabanlarını doğru şekilde tarama adımları oluşturur ve uygular.
ÖÇ04 Çalışmaları uygun şekilde depolar ve dahil etme ve dışlama kriterlerini uygular.
ÖÇ05 Çalışmaları amacına uygun şekilde analiz eder.
ÖÇ06 Analiz edilen çalışmaları değerlendirir.
ÖÇ07 PRISMA kriterlerine uygun olarak tablolaştırma yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 sistematik literatür taramasına giriş ders izlencesinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 araştırma konusu ve ardından araştırma sorusu belirleme ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 araştırma konusu ve ardından araştırma sorusu belirleme2 pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 veri tabanlarını tanıma ve uygun olanı seçme ön hazırlık yoktur Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 anahtar kelimeler oluşturma ve veri tabanlarına girme, çeşitlemeler verilen makaleyi ve ilgili kitap bölümünü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 veri tabanlarında çalışmaları tarama veri tabanlarnı inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 çalışmaları uygun şekilde depolama bir hazırlık gerektirmez Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 dahil etme ve dışlama kriterleri ilgili kitap bölümünü okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
10 dahil etme ve dışlama kriterleri2 yapılan örnekleri gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 analiz yapma analiz edilmiş bir çalışma okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
12 analiz yapma2 sınıftaki analiz adımalrını tekrar etme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
13 analiz edilen çalışmaları değerlendirme verilen makaleleri okuma ve karşılaştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 tablolaştırma adımları PRISMA tablosu inceleme Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
15 tüm sistematik literatür taramanın gözden geçirilmesi konuları tekrar etme ve kendi başına uygulama yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları genel tekrar1 Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları genel tekrar2 Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 12 12 144
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2025 11:35