Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | OÖ714 |
Ad | Sosyal Bilimlerde Sistematik Literatür Tarama |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İNANÇ ETİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, temelde yüksek lisans öğrencilerin adım adım araştırma sorularına uygun olarak sistematik biçimde literatürü gözden geçirebilmeleri ve anlam çıkarabilmeleridir.
Dersin İçeriği
Bu derste öğrencilerin bir araştırma sorusu formüle etmesi, literatürdeki ne tür araştırmalara odaklanacağını netleştirmesi, veritabanlarını doğru şekilde tarayabilmesi, çalışmaları belirlenen kriterlere göre dahil edebilmesi ya da çıkartabilmesi, ardından dahil olanları ayrıntılı analiz edebilmesi ve son olarak da elde edilen çalışmaların bir sentezine ulaşmaları gibi konu ve becerilere odaklanılmaktadır. Süreçte takip edilen rehber PRISMA olarak belirlenmiştir.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için bir ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Gough, D., Thomas, J., & Oliver, S. (2017). An introduction to systematic reviews. Petticrew, M., & Roberts, H. (2008). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. John Wiley & Sons.
Notlar
süreçte verilen makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir araştırma sorusu formüle edebilir. |
ÖÇ02 | Araştırma amacına ve sorusuna uygun veri tabanlarını belirler. |
ÖÇ03 | Veritabanlarını doğru şekilde tarama adımları oluşturur ve uygular. |
ÖÇ04 | Çalışmaları uygun şekilde depolar ve dahil etme ve dışlama kriterlerini uygular. |
ÖÇ05 | Çalışmaları amacına uygun şekilde analiz eder. |
ÖÇ06 | Analiz edilen çalışmaları değerlendirir. |
ÖÇ07 | PRISMA kriterlerine uygun olarak tablolaştırma yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | sistematik literatür taramasına giriş | ders izlencesinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | araştırma konusu ve ardından araştırma sorusu belirleme | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | araştırma konusu ve ardından araştırma sorusu belirleme2 | pratik yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | veri tabanlarını tanıma ve uygun olanı seçme | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | anahtar kelimeler oluşturma ve veri tabanlarına girme, çeşitlemeler | verilen makaleyi ve ilgili kitap bölümünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | veri tabanlarında çalışmaları tarama | veri tabanlarnı inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | çalışmaları uygun şekilde depolama | bir hazırlık gerektirmez | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | dahil etme ve dışlama kriterleri | ilgili kitap bölümünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | dahil etme ve dışlama kriterleri2 | yapılan örnekleri gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | analiz yapma | analiz edilmiş bir çalışma okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | analiz yapma2 | sınıftaki analiz adımalrını tekrar etme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | analiz edilen çalışmaları değerlendirme | verilen makaleleri okuma ve karşılaştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | tablolaştırma adımları | PRISMA tablosu inceleme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | tüm sistematik literatür taramanın gözden geçirilmesi | konuları tekrar etme ve kendi başına uygulama yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar1 | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar2 | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 12 | 12 | 144 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |