Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ (DR) | |
Kod | OÖ1009 |
Ad | Erken Çocuklukta Aile Eğitimi ve Katılımı |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, erken çocukluk döneminde aile eğitimi ve aile katılımının önemini, aile katılımının belirleyicisi olan faktörleri ve aile katılımının nasıl gerçekleştirilebileceğini kavramaktır.
Dersin İçeriği
Erken çocukluk eğitiminde aile eğitimi ve katılımının önemi ve amacı; aile kuramları; aile katılımı çalışmaları; aile katılımının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi; aile katılımında belirleyici olan faktörler (yetkin ebeveynlik davranışları, ebeveyn özyeterliği, anne bekçiliği, ebeveyn stresi, ebeveynlerin psikolojik özellikleri), ebeveynlik süreç modeli (Belsky), aile katılımı ile ilgili güncel araştırmaların incelenmesi ve aile katılımına yönelik araştırma planlama, yürütme ve raporlaştırma.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Aile Eğitimi ve Katılımı. Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim Seti Hedef Yayıncılık Aktaş Arnas, Y. (Ed.) (2011). Aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. Ankara: Vize Yayıncılık. Cömert, D. ve Erdem, E. Erken çocukluk döneminde aile eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi Çağdaş, A. ve Şahin Seçer, Z. Anne baba eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi Hornby, G.(2000). Improving parental involvement. London: Continuum International Pub.
Notlar
Balkar, B. (2009).Okul-aile işbirliği sürecine ilişkin veli ve öğretmen görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (36), 105-123. Epstein, J. L. (1995). School/family/community partnerships: Caring for the children we share. Phi Delta Kappan, 76(9), 701-712. Hornby, G. & Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: An explanatory model. Educational Review, 63(1), 37-52. OECD (2018). Parental involvement in school activities. PISA 2018 Results (Volume III) What school life means for students’ lives. https://www.oecd-ilibrary.org/sites/acd78851-en/1/2/11/index.html?itemId=/content/publication/acd78851-en&_csp_=34b83bd6f1788b01629355b271dcc687&itemIGO=oecd&itemContentType=book&azure-portal=true#s74 Ozmen, F., Akuzum, C., Zincirli, M. & Selcuk, G. (2016). The communication barriers between teachers and parents in primary schools,” European Journal of Educational Research, 66, 27–46. Pasidya, W. & Murugan, P. B. (2023). Assessing the barriers to parental involvement in early childhood development education in blantyre rural area: A case study of T/A Kuntaja. International Journal of Humanities Social Science and Management. 3 (4), 856-865 Pena, D. C. (2000). Parent involvement: Influencing factors and implications. The Journal of Educational Research, 94 (1), 42-54. Pomerantz, E. M., Moormann, E. A. & Litwack, S. D. (2007). The how, whom, and why of parents’ involvement in children’s academic lives: More is not always better. Review of Educational Research, 77 (3), 373-410. Saeed, M., Ahmad, I., Salam, M., Badshah, R., Ali, S. & Haq, S. (2013). Critical analysis of problems of school teachers in Pakistan: challenges and possible solutions. Journal of Education and Practice, 4 (4),169–175. Souto-Manning, M. & Swick, K. J.(2006). Teachers’ beliefs about parent and family involvement: rethinking our family involvement paradigm. Early Childhood Education Journal, 34 (2), 187–193. Yulianti, K., Denessen, E., Droop, M. & Veerman, G.-J. (2019). Transformational leadership for parental involvement: how teachers perceive the school leadership practices to promote parental involvement in children’s education. Leadership and Policy in Schools, 20 (2), 277–292. Yulianti, K., Denessen, E., Droop, M. & Veerman, G.-J. (2022). School efforts to promote parental involvement: the contributions of school leaders and teachers. Educational Studies, 34, 1–16.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ailenin çocuğun eğitimindeki önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Aile eğitiminin amacını ifade eder. |
ÖÇ03 | Aile katılımının amacını ve önemini tartışır. |
ÖÇ04 | Aile katılımının belirleyicilerini açıklar. |
ÖÇ05 | Aile katılımı çalışmalarını ve içeriğini betimler. |
ÖÇ06 | Okul-aile işbirliğinin amacını ve kapsamını ifade eder. |
ÖÇ07 | Aile katılımı ile ilgili konuları güncel araştırma sonuçları çerçevesinde tartışır. |
ÖÇ08 | Aile katılımı kapsamında güncel konu ve kavramları odağa alan araştırmalar yürütür. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriğinin, kaynakların, izlenecek strateji, yöntem ve tekniklerin tanıtımı | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Aile kavramı, ailenin işlevleri, aile türleri ve tarihsel süreçte çocuğun eğitiminde aile | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Aile eğitiminin tanımı, amacı, aile eğitimi yaklaşım ve programları | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Okul-aile işbirliğinin tanımı, kapsamı ve yasal dayanakları | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
5 | Aile katılımının tanımı, amacı ile aile katılımında karşılaşılan sorunlar ve engeller | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
6 | Okul temelli aile katılımı çalışmaları | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Ev temelli aile katılımı çalışmaları | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ebeveynlik süreç modeli (Belsky) | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Aile katılımının belirleyicileri (ebeveyn davranışları, ebeveynlik özyeterliği, ebeveynlerin psikolojik özellikleri) | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Baba katılımı | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Aile katılımında güncel konular (anne bekçiliği) | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Kırsalda aile katılımı | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Aile eğitimi ve katılımına yönelik güncel araştırmaların incelenmesi ve tartışılması | İlgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Ders içeriği ile ilgili gerçekleştirilen araştırma raporunun sunulması | Araştırma raporu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 20 | 80 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |