Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| TEKSTİL MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | TLS324 |
| Ad | Boyarmadde Kimyası |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. MEHMET BEBEKLİ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tekstil Mühendisliğinde Kullanılan Boyarmmadde gruplarının uygulama ,kullanım ve kimyasal olarak incelenmesi
Dersin İçeriği
Tekstil'de Kullanılan boyarmaddeler hakkında bilgi ve inceleme
Dersin Ön Koşulu
koşul yok
Kaynaklar
[1] BEBEKLİ M., Boyarmadde Kimyası Ders Notları, Ç.Ü. Müh.-Mim. Fakültesi Tekstil Mühendisliği Bölümü, ADANA, 2003 [2] ÖZCAN, Y., Tekstil Elyaf ve Boyama Tekniği, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1984 [3] E.N. Abrahart, Dyes and Their İntermediates, Chapter 1, London, 1977 [4] R. Macgregor, Kinetiks and Equlibria in Dyeing, Text. Chem. and Colour, 1980 [5] R. H. Peters, Textile Chemistry, Vol. III, Elseiver, Amsterdam, 1975 [6] P. W. Leadbetter and A. T. Leaver, Disperse Dyes-the Challenge of the 1990s, 1989 [7] TARAKÇIOĞLU, I., Tekstil Terbiyesi ve Makinaları, Ege Üniversitesi Yayınları, Bornova, İzmir, 1979 [8] R. S. Bhagvat, Jet Dyeing Machines, 1992 [9] R.G. Kuehni, J.C. King, R.E. Philips, Dyes, aplication and evolution, Kirk Othmer Encyclopedia, New York1979 [10] A.A. Vaidya, Dyeing of Polyester in Loose Fibre and Yarn Forms, İndian İnstt., Nev Delhi, İndia, 1987 [11] A.H.M. Renfrev, Reactive dyes for celulose; replacement of anthraquinone blues blues by tripheno dioaxazines, 1988 [12] A Leeple and R. Jenny, Farbenvarianten fur sport und freizert artikel aus PAC/CO, 1988 [13] D.R. Hilderbrant, Fiber reactive dyestuf, Chemtech, 1978 [14] HODJİYEV R., Adana Bölgesinde Seçilmiş Tekstil Fabrikalarında Uygulanan Renklendirme Yöntem ve Makinalarının İncelenmesi, Tekstil Mühendisliği Bitirme Ödevi, ADANA / 2002
Notlar
[1] BEBEKLİ M., Boyarmadde Kimyası Ders Notları, Ç.Ü. Müh.-Mim. Fakültesi Tekstil Mühendisliği Bölümü, ADANA, 2003 [2] ÖZCAN, Y., Tekstil Elyaf ve Boyama Tekniği, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1984 [3] E.N. Abrahart, Dyes and Their İntermediates, Chapter 1, London, 1977 [4] R. Macgregor, Kinetiks and Equlibria in Dyeing, Text. Chem. and Colour, 1980 [5] R. H. Peters, Textile Chemistry, Vol. III, Elseiver, Amsterdam, 1975 [6] P. W. Leadbetter and A. T. Leaver, Disperse Dyes-the Challenge of the 1990s, 1989 [7] TARAKÇIOĞLU, I., Tekstil Terbiyesi ve Makinaları, Ege Üniversitesi Yayınları, Bornova, İzmir, 1979 [8] R. S. Bhagvat, Jet Dyeing Machines, 1992 [9] R.G. Kuehni, J.C. King, R.E. Philips, Dyes, aplication and evolution, Kirk Othmer Encyclopedia, New York1979 [10] A.A. Vaidya, Dyeing of Polyester in Loose Fibre and Yarn Forms, İndian İnstt., Nev Delhi, İndia, 1987 [11] A.H.M. Renfrev, Reactive dyes for celulose; replacement of anthraquinone blues blues by tripheno dioaxazines, 1988 [12] A Leeple and R. Jenny, Farbenvarianten fur sport und freizert artikel aus PAC/CO, 1988 [13] D.R. Hilderbrant, Fiber reactive dyestuf, Chemtech, 1978 [14] HODJİYEV R., Adana Bölgesinde Seçilmiş Tekstil Fabrikalarında Uygulanan Renklendirme Yöntem ve Makinalarının İncelenmesi, Tekstil Mühendisliği Bitirme Ödevi, ADANA / 2002
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Boyarmadde kavramını ve Renk kavramını anlama |
| ÖÇ02 | Renk teorileri hakkında bilgilerin öğrenilmesi |
| ÖÇ03 | Boyarmaddelerin Uygulama , Kulllanım ve Kimyasal özelliklerini anlama |
| ÖÇ04 | Reçete hazırlanmasını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 5 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında seçebilme ve kullanabilme | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 3 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, etik ilkelerine uygun davranma | 4 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 4 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Genel Giriş | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Işık ve Renk yapısı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Renk bilgisi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Renk içerisinde ışık dalga boyları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | İnsan gözünün Görünür bölge ve diğer renk alanalrı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Boyarmaddelerin incelenmesi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Boyarmaddelerin genel sınıflandırılması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Azo Boyarmaddelerinin Adlandırılması ve Sınıflandırılması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Azo Boyar Maddelerinin Uygulama Alanına Göre Sınıflandırılması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Reaktif Boyarmaddeler | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Katyonik Azo Boyarmaddeler Azo Pigment ve Solvent Boyarmaddeleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | TEKSTİL MAMÜLLERİNİN BOYAMA UYGULAMALARIN DA TEKNİK İNCELEME | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | ELYAF GRUPLARINA GÖRE KULLANILAN BOYARMADDELER | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | RENK INDEKSİ | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||