Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA (DR) | |
| Kod | TS513 |
| Ad | Sulu Tarım Alanlarında Tuz Dengesi ve Yıkama Gereksinimi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA ÜNLÜ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUSTAFA ÜNLÜ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Genel olarak tuzluluk ve drenaj, katmanlı profillerde tuz dengesi, tuzlu toprakların yıkanması, yıkama modelleri, yıkama randımanı, tuzlu-alkali alanlarda sulama amenajmanı konularının öğretilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Tuzluluk ve drenaj, katmanlı profillerde tuz dengesi, tuzlu toprakların yıkanması, yıkama modelleri, yıkama randımanı, tuzlu-alkali alanlarda sulama amenajmanı.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
1-Tarımda Su ve Toprak Tuzluluğu, ÇÜ. Ziraat Fakültesi Ders Kitabı Yayın NO: 281/A87. 2-İlgili yayınlar ve WEB kaynakları
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Tarımda tuzlu su kullanımının toprak ve bitki üzerinde meydana getirebileceği temel sorunları kavrar. |
| ÖÇ02 | Tuzlu sulama koşullarında, arazilerin daha ileri bir bozulmadan nasıl korunabileceği konusu öğrenir. |
| ÖÇ03 | Tuzlu sulama koşullarında, ortaya çıkacak tuzluluk ve sodyumluluk gibi sorunların çözülmesine ilişkin gerekli yaklaşımları açıklar. |
| ÖÇ04 | Su kalitesi ve tuzluluk konularıyla ilgili okuduğu bilimsel makaleleri daha kolay anlar ve sonuçlarını yorumlar. |
| ÖÇ05 | Basit laboratuvar çalışmalarını uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | 4 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | 5 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Tarımsal tuzluluğun doğası ve kapsamı | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Bitki su ve toprak tuzluluğu ilişkileri | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Bitki kök bölgesinde su ve tuz dengesi | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Katmanlı toprak profilinde su ve tuz dengesi | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
| 5 | Yıkama gereksiniminin sulamada kullanılması | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Yıkama zamanı | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Yıkama randımanı | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
| 9 | Tuzluluk sorunu ve giderilmesi | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
| 10 | Sorunlu topraklar ve özellikleri | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Sorunlu toprakların iyileştirilmesi | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
| 12 | Yıkama yöntemleri | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | İyileştirici maddelerin uygunluk dereceleri ve miktarlarının hesaplanması | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
| 14 | Yıkama sürelerinin hesaplanması | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Atıksuların sulamada kullanılması | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||