Genel Bilgi
Birim | TIP FAKÜLTESİ |
TIP PR. | |
Kod | MED501 |
Ad | Enfeksiyon Hastalıkları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yıl | 5. Yıl |
Süre (Hafta) | 3 Hafta |
AKTS | 5 AKTS |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Tıp - Staj |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ASLIHAN CANDEVİR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu stajın sonunda Dönem V öğrencileri enfeksiyon hastalıklarının bulaşma ve korunma yolları, hastalık belirtileri, temel klinik, laboratuvar ve histopatolojik bulgularını değerlendirme, antimikrobiyal ilaçların doğru ve uygun kullanımı hakkında bilgikazanacak, hastalara tanı koyacak, tedavi başlayacak, yan etkiaçısından takip edecek ve gerekli durumlarda ilgili uzman yönlendireceklerdir.
Dersin İçeriği
Staj kapsamında öğrenciler, öğretim üyeleri eşliğinde temel hasta yaklaşımları, teorik dersler, hasta başı teorik eğitim, reçete yazma çalışmaları, laboratuvar sonuçlarının değerlendirilmesi ve ayırıcı tanı yapacaklar, olgu tartışmaları, seminer ve makale saatlerine katılacaklardır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Principles and Practice of InfectiousDiseases Eds: Mandell, Douglas, Bennett.
Notlar
Uptodate Online Platformu (Wolters Kluwer) ÇÜ Kütüphane Aboneliği (Tüm konu başlıkları için)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sık görülen enfeksiyon hastalıklarının epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. (Bilgi) |
ÖÇ02 | Antimikrobiyallerin uygun kullanımını sayar (doz, etki spektrumu, etki reaksiyonu yan etki ve ilaç etkileşimleri), özel durumlarda konak faktörlerini dikkate alarak düzenleme yapar. (Bilgi, beceri) |
ÖÇ03 | Enfeksiyon hastalıklarının bulaşma ve korunma yollarını sayabilir, immünoprofilaksi yöntemlerini sıralar, (Bilgi) |
ÖÇ04 | Tanısal amaçlı tetkikleri seçer, istem yapar. (Beceri) |
ÖÇ05 | Yüksek ateş ve enfeksiyon belirtileri ile başvuran hastanın öyküsünü etkin bir şekilde alır, hastayı tanı koymak amacıyla değerlendirir, enfeksiyon bulgularını saptayacak şekilde hastanın muayenesini yapar. (Beceri). |
ÖÇ06 | Birinci basamakta tedavi edebileceği ya da sevk edeceği hastaların ayırımı yapar, acil müdahale gerektiren enfeksiyon hastalıklarına uygun ampirik antibiyotik tedavisini başlar. (Beceri) |
ÖÇ07 | Toplum sağlığı ve ülke ekonomisi için önemli hastalıklar olan kuduz, tetanoz, viral hepatit ve diğer bulaşıcı hastalıklardan korunma yollarını sayar, bu tür etkenlerle temas olasılığı bulunan bireylere doğru önerileri ve gereken profilaktik uygulamaları yapar. (Beceri) |
ÖÇ08 | Sorumluluğunu aldığı hastayı sunar, ekip ile tartışır, epikriz hazırlar (Yetkinlik) |
ÖÇ09 | Hasta ve hasta yakınları ile etkili iletişim kurar, bilgilendirme becerisi kazanır, çalışma arkadaşlarıyla uyum içerisinde çalışır. (Yetkinlik) |
ÖÇ10 | Yaşam boyu öğrenme becerilerini kazanır (Yetkinlik) |
ÖÇ11 | Kayıtları doğru ve güvenilir şekilde tutar, verileri analiz eder, yorumlar ve hasta sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. (Yetkinlik) |
ÖÇ12 | Kendisinin ve ekibinin sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konusunda sorumluluğunun yerine getirir. (Yetkinlik) |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sık görülen enfeksiyon hastalıklarının tanısı, tedavisi ve korunma | 3. sınıf ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
2 | Hasta hazırlama ve tartışma I | Teorik derslere katılım | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Hasta hazırlama ve tartışma II | Teorik derslere katılım | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 0 | 0 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 100 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 1 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 24 | 1 | 24 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 42 | 1 | 42 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 8 | 3 | 24 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 8 | 1 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,12 | ||
AKTS | 5 AKTS |