Genel Bilgi
Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
Kod | OMY209 |
Ad | Termodinamik |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HASAN SERİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Klasik termodinamiğin temel prensiplerini öğretmek, termodinamik ile ilgili mühendislik problemlerini belirlemeleri, formüle edebilmeleri ve çözebilmeleri için eğitmek, içten yanmalı motorların ısıl çözümlemelerinin yapılabilmesi için termodinamiğin temel kuramlarını öğretmeki, buhar güç ve soğutma çevrimleri hakkında temel bilgiler vermek.
Dersin İçeriği
Saf maddelerin özellikleri, faz değişimi, hal denklemi, ısı, iş ve kütle ile enerji transferi kavramları, entropi, termodinamiğin 1. ve 2. kanunları ve ısı eşanjörü, türbinler ve kompresörler gibi ortak ısıl cihazlara uygulanması, 2. yasa analizi, Kullanılabilirlik, temel güç ve soğutma termodinamik çevrimleri, ideal gaz karışımları, kimyasal reaksiyonlara giriş, iyonizasyonu, pH, asit-baz titrasyonları), elektro-kimya, atomik yapı, kimyasal bağlar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Termodinamik: Mühendislik Yaklaşımıyla-Yunus A. Çengel, Michael A. Boles, Ali Pınarbaşı
Notlar
Ders sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Termodinamik ile ilgili mühendislik problemlerini belirler |
ÖÇ02 | Termodinamik kanunlarını öğrenir |
ÖÇ03 | Termodinamik problemlerini formülize eder |
ÖÇ04 | Termodinamik problemlerini çözer |
ÖÇ05 | Termodinamik sistemleri anlar |
ÖÇ06 | Saf maddelerin özelliklerini kavrar |
ÖÇ07 | Hal değişimlerindeki ısı ve basınç değişimlerini kavrar |
ÖÇ08 | Termodinamik çevrimleri öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Otomotiv mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgiyi ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanındaki uygulamalarda karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar ve bilimsel yöntemlerle çözer. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanında, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayan karmaşık bir sistem, süreç, cihaz veya ürünü tasarlar ve bu süreçte modern tasarım yöntemlerini etkin bir şekilde uygular. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma amacıyla bilişim teknolojilerinden yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Otomotiv Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda bireysel ve ekip üyesi olarak etkin biçimde sorumluluk alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Otomotiv mühendisliği ile ilgili mevzuata hakim olma ve mesleki etik sorumluluk bilincini kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olma ve otomotiv mühendisliği alanında kendini sürekli geliştirerek yeniler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Otomotiv mühendisliği alanı ile ilgili Türkçe/İngilizce sözlü ve yazılı şekilde iletişim kurabilme, rapor yazabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Proje tasarlama ve yönetme bilgilerini kullanarak, otomotiv mühendisliği uygulamalarına ilişkin yeni fikirler geliştirme ve gerçekleştirilmesi yönünde girişimde bulunur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın otomotiv mühendisliği alanına yansıyan sorunları ve çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Termodinamiğin temel tanımları | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Termodinamiğin kanunları | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Saf maddelerin özellikleri | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Özellik diyagramları ve tabloları | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Doymuş sıvı ve doymuş buhar fazları | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Termodinamiğin birinci kanunu (kapalı sistemler) | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Isı ve iş | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Özgül iş | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Tartışma |
10 | Termodinamiğin birinci kanunu (açık sistemler) kontrol hacmi | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Daimî olmayan akış örnekleri | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Termodinamiğin ikinci kanunu | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Isı motorları | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Soğutucu ve ısı pompaları | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Örnekler | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,04 | ||
AKTS | 4 AKTS |