Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| BİYOTEKNOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | BT516 |
| Ad | Çevre Biyoteknolojisi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BELGİN BAYAT |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yüksek Lisans seviyesindeki öğrencilere çevre biyokimya ve biyokinetiklerin biyoreaktörlerde uygulamaları hakkında bilgi birikimi sağlamak.
Dersin İçeriği
Atıksuların Biyolojik Arıtılması, Nütrient Giderimi, Çamur Çürütme (aerobik, anaerobik),Biyodegradasyon,Biyosorpsiyon,Biyodönüşüm, Biyokompostlaştırma, Atıkgazların Biyolojik Arıtılması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları;
Notlar
Çevre Biyoteknolojisi, Doç. Dr. Recep İleriÇevre Biyoteknolojisi, Doç. Dr. Recep İleri, Değişim Yayınları, Adapazarı,2000; Wastewater Engineering: Treatment, Disposal, Reuse, Eds: Metcalf & Eddy, McGraw-Hill Int. Edit.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Öğrenciler, biyolojik arıtma süreçlerini tanımlar ve bu süreçlerin atıksu arıtımındaki rolünü açıklar. |
| ÖÇ02 | Öğrenciler, biyodergredasyon süreçlerini analiz eder ve çevre kirleticilerinin biyolojik olarak nasıl parçalandığını açıklar. |
| ÖÇ03 | Öğrenciler, çamur çürütme yöntemlerini (aerobik ve anaerobik) tanımlar ve her bir yöntem arasındaki farkları açıklar. |
| ÖÇ04 | Öğrenciler, biyokompost üretim süreçlerini açıklar ve bu sürecin atık yönetimindeki önemini tartışır. |
| ÖÇ05 | Öğrenciler, atık gazların biyolojik olarak arıtılma yöntemlerini tanımlar ve bu yöntemlerin çevresel etkilerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 3 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 4 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 2 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Atıksuların Biyolojik Arıtılması, | Sayfa 268-378 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Atıksuların Biyolojik Arıtılması (konuya devam), | Sayfa 268-378 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Nütrient Giderimi, | Sayfa 420-455 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Nütrient Giderimi, (konuya devam), | Sayfa 420-455 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Aerobik Çamur Çürütme, | Sayfa 379-419 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | AnaerobikÇamur Çürütme, | Sayfa 379-419 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Biyodegradasyon, | Sayfa 456-500 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Sayfa 268-500 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
| 9 | Biyosorpsiyon, | Sayfa 501-543 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Biyosorpsiyon (konuya devam), | Sayfa 501-543 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Biyodönüşüm, | Sayfa 544-553 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Biyokompostlaştırma, | Sayfa 554-613 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Biyokompostlaştırma (konuya devam), | Sayfa 554-613 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Atıkgazların Biyolojik Arıtılması, | Sayfa 614-636 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Atıkgazların Biyolojik Arıtılması (konuya devam) | Sayfa 614-636 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sayfa 268-636 | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sayfa 268-636 | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||