Genel Bilgi
| Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
| İÇ MİMARLIK PR. | |
| Kod | ICM101 |
| Ad | Temel Sanat Eğitimi I |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-4 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 10 AKTS |
| Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Arş. Gör. Emre PINAR (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin tasarım bilinci kazanması, doğal oluşumlardan yapılı çevreye kurgulama düzenlerine farkındalık geliştirmesi, mekan oluşumunda boyutları temel tasarım elemanlarıyla kullanabilmesi, hacim-strüktür algısı ile modelleme yapabilmesi ve örüntü geliştirebilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Yaratımdan ürün sürecine temel tasarım kavramına giriş ve üretim sürecinde sanat yaklaşımı, Algı-Duyu, Çağrışım-Duyum ilişkileri: gösterge-ifade eşleştirme haritaları; Temel tasarım araçları nokta, çizgi, yüzey ve hacim tanımlamaları ile iki boyuttan üçüncü boyutta birim üretme: Birim modülden örüntüye kurgulama tekniği, algısal deneyim ile biçimlendirme ve strüktür-biçim ilişkisi, denge-oran, ritm, tekrar, zıtlık kompozisyon ilkeleri ile modelleme.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Ching, F. (1996). Mimarlık, biçim, mekan ve düzen. Çeviren S. Lökçe. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayını. Gürer, L., & Gürer, G. (2004). Temel tasarım. Birsen yayınevi. ÇINAR, K., & ÇINAR, S. (2018). Temel tasarım. KTO Karatay Üniversitesi Yayınları Seylan, A. (2005). Temel tasarım. Samsun: Dağdelen Basın Yayın. Tepecik, A., & Toktaş, P. (2014). Güzel Sanatlar Fakültelerinde Temel Sanat Eğitimi Temel Sanat Eğitimi. Gece Kitaplığı. Ambrose, G., & Harris, P. (2012) Basic Design Series (1-7), Ava Publishing Barber, B., (2011), Çizimin Sırları 1-2 Ocvirk, O.G., Stinson, R. E., Wigg, P.R, Bone, R. O., Cayton, D. L. (2015) Sanatın Temelleri. (Çev: Balkır Kuru, N., Kuru A.), İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınlar
Notlar
İlgili internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Tasarımın temel ilke ve elemanlarını ayırt eder. |
| ÖÇ02 | Temel sanat ve tasarım kavramlarının uygulamalı aktarımıyla yaratıcı düşünme becerisini geliştirir. |
| ÖÇ03 | Tasarım süreçlerini tanımlar. |
| ÖÇ04 | Birim modülden örüntü düzenleri oluşturur. |
| ÖÇ05 | İki boyutlu düzlemden üç boyutlu hacme geçişte algı süreçlerini geliştirir. |
| ÖÇ06 | Soyutlama ve somutlama kavramlarını ayırt ederek, tasarımların ifade biçimlerinde araç olarak kullanır. |
| ÖÇ07 | Mekan algısının temellerini oluşturur. |
| ÖÇ08 | Sanat ve tasarım yaklaşımlarında farkındalık sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar. | 5 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular. | |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. | 5 |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin içeriği ve işlenişi hakkında bilgilendirme | Dersle ilgili genel bilgi araştırması yapma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
| 2 | Tasarımın Asal Elemanlarından Nokta ve Çizgi kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon düzenleme çalışmaları | Sinema, animasyon, reklam, grafik sanatlarından örnek çalışmalar üzerine araştırma, doğal ve yapılı çevreden kavramlarla ilişkili fotoğraf tekniğiyle görsel materyal oluşturma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Tasarımın Asal Elemanlarından Biçim, Doku ve Yüzey kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon düzenleme çalışmaları | Sinema, animasyon, reklam, grafik sanatlarından örnek çalışmalar üzerine araştırma, doğal ve yapılı çevreden kavramlarla ilişkili fotoğraf tekniğiyle görsel materyal oluşturma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
| 4 | Tasarımın Asal Elemanlarından Yön ve Ölçü kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon düzenleme çalışmaları | Sinema, animasyon, reklam, grafik sanatlarından örnek çalışmalar üzerine araştırma, doğal ve yapılı çevreden kavramlarla ilişkili fotoğraf tekniğiyle görsel materyal oluşturma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Tasarımın Asal Elemanlarından Hareket, Işık ve Gölge kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon düzenleme çalışmaları | Sinema, animasyon, reklam, grafik sanatlarından örnek çalışmalar üzerine araştırma, doğal ve yapılı çevreden kavramlarla ilişkili fotoğraf tekniğiyle görsel materyal oluşturma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Renk kavramının kuramsal anlatımı | Renk kuramlarıyla ilgili bilimsel araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Renk Armonilerinin kuramsal ve uygulamalı aktarımı | Renk çarklarının oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Genel çalışma değerlendirmesi | Konu tekrarı, kompozisyon alıştırması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
| 9 | Tasarım İlkelerinden Denge ve Ritim kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon hazırlama çalışmaları | Örnek araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | Tasarım İlkelerinden Hiyerarşi ve Oran kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon hazırlama çalışmaları | Örnek araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Tasarım İlkelerinden Vurgu ve Zıtlık kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon hazırlama çalışmaları | Örnek araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Tasarım İlkelerinden Bütünlük ve Harmoni kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon hazırlama çalışmaları | Örnek araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
| 13 | Tasarım İlkelerinden Datum ve Boşluk kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon hazırlama çalışmaları | Örnek araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Görsel Algı konusunun aktarımı ve Gestalt İlkeleri | Kompozisyon araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
| 15 | Soyutlama kavramının tanımlanması ve konuyla ilgili uygulamalar | Kompozisyon araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final çalışmasına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final çalışmasına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 0 | 0 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 100 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 11 | 154 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 14 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 21 | 0 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 42 | 42 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 238 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,52 | ||
| AKTS | 10 AKTS | ||