Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
İÇ MİMARLIK PR. | |
Kod | IMS215 |
Ad | Mekan Tasarımında Konsept |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Kemal SAKARYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin tasarım sürecine kavramsal boyutta yaklaşabilmesi, belirli bir program ya da problem üzerinden fikir geliştirebilmesi, geliştirdiği fikirleri mekâna aktarabilecek yaratıcı yöntemler araması, konsept-mekân ilişkisini kuramsal ve görsel yollarla ifade edebilmesi ve bu bağlamda özgün tasarım kararları alabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ana fikrin mekan tasarım sürecindeki yeri ve önemi, tasarım problemlerinde ana fikir bulma ve konsept geliştirme süreci, ana fikir bileşenleri, ana fikir-konsept ilişkisi, tema ve metafor üzerinden fikir üretme yöntemleri, ana fikir/konsepte uygun iç mekân senaryoları oluşturma, ana fikir/konseptin işlev, biçim ve mekânsal düzenlemeye etkisi, ana fikir diyagramları, ana fikir bileşenleri, ana fikrin ifadesinde odaklı tasarım yaklaşımları.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Sakarya, K. (2020). Ana fikrin mekân tasarımına aktarılma sürecinin irdelenmesi, Sanatta Yeterlik Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çukurova Üniversitesi. Sakarya, K. ve Canbolat, T. (2021). ANA FİKRİN MEKÂN TASARIMINA AKTARILMA SÜRECİNİN İRDELENMESİ. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11 (2), 571-593. Ballast, D. K. (2010). Interior detailing: Concept to construction. New Jersey: John Wiley & Sons. Makstutis, G. (2018). Design process in architecture: From concept to completion. United Kingdom: Laurence King Publishing LTD.
Notlar
Ders koordinatörünün konu anlatım videoları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ana Fikir-Konsept ayrımını açıklar. |
ÖÇ02 | Ana fikir bileşenlerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Tasarımda kavram geliştirme sürecinin kuramsal temelini tanımlar. |
ÖÇ04 | Fikirden mekâna geçiş sürecini açıklayan kavramsal yaklaşımları açıklar. |
ÖÇ05 | Belirli bir tema, problem veya bağlam üzerinden kavramsal çerçeve oluşturur. |
ÖÇ06 | Geliştirdiği kavramsal yaklaşımları mekânsal önerilere dönüştürür. |
ÖÇ07 | Kavram-mekân ilişkisinde anlatım, tutarlılık ve özgünlük ilkelerini uygular. |
ÖÇ08 | Kavramsal düşünceyi sözel, yazılı ve görsel araçlarla ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş, kavramsal tasarımın tanımı ve önemi | Ders izlencesini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ana fikir ve konsept kavramlarının farkı | Ana fikir ve konsept üzerine kısa okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Ana fikir bileşenleri-1 | Kavramsal tasarım örnekleri araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Ana fikir bileşenleri-2 | Ana fikri olan mekan tasarım örneği araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Tasarım problemi üzerinden ana fikir ve konsept geliştirme | Örnek araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Ana fikir bileşenleri ve ilişkileri | Örnek araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Tema, metafor ve hikaye oluşturma | Tema ve metafor örnek araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ana fikir paftası hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev |
9 | Ana fikir/konsept - atmosfer ilişkisi | Örnek araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Ana fikir diyagramları | Örnek araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ana fikir ifadesinde odaklı tasarım yaklaşımları-1 | Örnek araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ana fikrin ifadesinde odaklı tasarım yaklaşımları-2 | Örnek araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Ana fikrin tasarıma aktarılma süreç diyagramı | Örnek araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Öğrenci süreç diyagramlarının oluşturulması | Diyagram hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma |
15 | Öğrenci süreç diyagramlarının yorumlanması | Diyagram hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Poster sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Poster sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,96 | ||
AKTS | 3 AKTS |