IMS215 Mekan Tasarımında Konsept

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
İÇ MİMARLIK PR.
Kod IMS215
Ad Mekan Tasarımında Konsept
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Kemal SAKARYA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin tasarım sürecine kavramsal boyutta yaklaşabilmesi, belirli bir program ya da problem üzerinden fikir geliştirebilmesi, geliştirdiği fikirleri mekâna aktarabilecek yaratıcı yöntemler araması, konsept-mekân ilişkisini kuramsal ve görsel yollarla ifade edebilmesi ve bu bağlamda özgün tasarım kararları alabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ana fikrin mekan tasarım sürecindeki yeri ve önemi, tasarım problemlerinde ana fikir bulma ve konsept geliştirme süreci, ana fikir bileşenleri, ana fikir-konsept ilişkisi, tema ve metafor üzerinden fikir üretme yöntemleri, ana fikir/konsepte uygun iç mekân senaryoları oluşturma, ana fikir/konseptin işlev, biçim ve mekânsal düzenlemeye etkisi, ana fikir diyagramları, ana fikir bileşenleri, ana fikrin ifadesinde odaklı tasarım yaklaşımları.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Sakarya, K. (2020). Ana fikrin mekân tasarımına aktarılma sürecinin irdelenmesi, Sanatta Yeterlik Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çukurova Üniversitesi. Sakarya, K. ve Canbolat, T. (2021). ANA FİKRİN MEKÂN TASARIMINA AKTARILMA SÜRECİNİN İRDELENMESİ. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11 (2), 571-593. Ballast, D. K. (2010). Interior detailing: Concept to construction. New Jersey: John Wiley & Sons. Makstutis, G. (2018). Design process in architecture: From concept to completion. United Kingdom: Laurence King Publishing LTD.

Notlar

Ders koordinatörünün konu anlatım videoları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ana Fikir-Konsept ayrımını açıklar.
ÖÇ02 Ana fikir bileşenlerini tanımlar.
ÖÇ03 Tasarımda kavram geliştirme sürecinin kuramsal temelini tanımlar.
ÖÇ04 Fikirden mekâna geçiş sürecini açıklayan kavramsal yaklaşımları açıklar.
ÖÇ05 Belirli bir tema, problem veya bağlam üzerinden kavramsal çerçeve oluşturur.
ÖÇ06 Geliştirdiği kavramsal yaklaşımları mekânsal önerilere dönüştürür.
ÖÇ07 Kavram-mekân ilişkisinde anlatım, tutarlılık ve özgünlük ilkelerini uygular.
ÖÇ08 Kavramsal düşünceyi sözel, yazılı ve görsel araçlarla ifade eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş, kavramsal tasarımın tanımı ve önemi Ders izlencesini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Ana fikir ve konsept kavramlarının farkı Ana fikir ve konsept üzerine kısa okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Ana fikir bileşenleri-1 Kavramsal tasarım örnekleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Ana fikir bileşenleri-2 Ana fikri olan mekan tasarım örneği araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Tasarım problemi üzerinden ana fikir ve konsept geliştirme Örnek araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Ana fikir bileşenleri ve ilişkileri Örnek araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Tema, metafor ve hikaye oluşturma Tema ve metafor örnek araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ana fikir paftası hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Ödev
9 Ana fikir/konsept - atmosfer ilişkisi Örnek araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Ana fikir diyagramları Örnek araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Ana fikir ifadesinde odaklı tasarım yaklaşımları-1 Örnek araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Ana fikrin ifadesinde odaklı tasarım yaklaşımları-2 Örnek araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Ana fikrin tasarıma aktarılma süreç diyagramı Örnek araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
14 Öğrenci süreç diyagramlarının oluşturulması Diyagram hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma
15 Öğrenci süreç diyagramlarının yorumlanması Diyagram hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Poster sunum hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Poster sunum hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü (Saat) 74
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,96
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2025 12:12