Genel Bilgi
| Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
| İÇ MİMARLIK PR. | |
| Kod | IMS230 |
| Ad | İç Mimaride Tipografi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Emre PINAR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
İç Mimarlık ve tipografi ilişkisinin kavratılması; mekanın işlevselliği bağlamında mekana uygulanan tipografik öğelerinin öğrenilmesi, tipografik anlatım yönteminin iç mekan/işlevsellik/iç mekanı kullanan hedef kitle/grafik tasarım ilişkileri üzerinden tartışılarak kavratılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Grafik Tasarım alanında bir üretim biçimi olarak tipografinin mekanın diline katkısı, mekanın amacı işlevselliği bağlamında tartışılmakta; iç mimaride kullanılan tipografik elamanlar örnekler üzerinden incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yok.
Kaynaklar
Gavin Ambrose & Paul Harris, (2020). Grafik Tasarımda Tipografi. Literatür Yayıncılık Gavin Ambrose & Paul Harris, (2018). Tipografinin Temelleri. Literatür Yayıncılık Phil Baines & Andrew Haslam (2005). Type & typography. Laurence King Publishing Donald Ervin Knuth (1999) Digital typography. Vol. 78. Csli Publications
Notlar
https://www.adobe.com/studio/print/pdf/typographic_terms.pdf
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Tipografi teriminin ortaya çıkışı ve tarihini tanımlar. |
| ÖÇ02 | Grafik tasarım alanında tipografi kavramının yerini açıklar. |
| ÖÇ03 | Tipografi konusunu ve kullanım alanlarını kavrar. |
| ÖÇ04 | Tipografik tasarım ilkelerini yorumlar. |
| ÖÇ05 | İç mimari ve tipografi ilişkisini kavrar |
| ÖÇ06 | İç mekana uygulanacak olan tipografik öğeleri tanır |
| ÖÇ07 | İç mekanın işlevselliği bağlamında tipografik öğeleri kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. | 5 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular. | 4 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. | 4 |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. | 4 |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler. | 4 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Tanışma, dersin işleyişine dair genel giriş. | Ders bilgi paketlerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Tipografi kullanım alanlarını anlatma. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
| 3 | Tipografide bağlam, iç mekanda tipografi. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Anlatım |
| 4 | İç mekanda kullanılan tipografik öğeler, örnek inceleme ve tartışma. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Anlatım |
| 5 | Tipografik tasarım elemanları: Renk, Ton, Doku ve dikkat edilecek unsurlar. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
| 6 | Tipografik tasarım ilkeleri 1 : Bütünlük, Orantı. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
| 7 | Tipografik tasarım ilkeleri 2 : Görsel Hiyerarşi, Yön. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 8 | Ara Sınav | Ders notları ve kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
| 9 | Tipografik tasarım ilkeleri 3 : Devamlılık, Denge. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
| 10 | Tipografik tasarım ilkeleri 4 : Vurgu, Zıtlık, Okunabilirlik. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
| 11 | İç Mekanda Görsel Kimliğin önemi. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
| 12 | Öğrenciler tarafından araştırılan örneklerin incelenmesi ve tartışma | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
| 13 | İç mekanın bağlamı doğrultusunda tipografik öneriler, tartışma ve örnek inceleme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
| 14 | İç mekanın bağlamı doğrultusunda tipografik öneriler, tartışma ve örnek inceleme 2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
| 15 | Genel tekrar, örnek inceleme, dönem değerlendirmesi. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar. Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar.Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||