Genel Bilgi
| Birim | ADANA ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU |
| Elektrik | |
| Kod | ELT245 |
| Ad | Güç Elektroniği |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Murat ÇIKAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Dr. Murat ÇIKAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yarıiletken anahtarlama elemanları ile doğrultucu ve kıyıcı devrelerin çalışması ile ilgili bilgilerin kavranması.
Dersin İçeriği
Yarıiletken anahtarlama elemanlarının tanımı ve uygulama alanları; kontrolsüz doğrultucu devreleri; kontrollü doğrultucu devreleri; kıyıcı devreler; invertör devreleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Güç Elektroniği ders notu, Mine Tülin Zateroğlu
Notlar
Güç Elektroniği ders notu, Mine Tülin Zateroğlu
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Güç elektroniğinin temel kavramlarını ve yarıiletken anahtarlama elemanlarının çalışma prensiplerini açıklar. |
| ÖÇ02 | Güç elektroniğinde kullanılan doğrultucu, kıyıcı, invertör ve AC-DC dönüştürücü devrelerinin temel yapılarını analiz eder. |
| ÖÇ03 | Omik, endüktif ve kapasitif yüklü güç elektroniği devrelerinin karakteristiklerini belirler ve analiz eder. |
| ÖÇ04 | Doğrultucu devrelerin (yarım dalga, tam dalga, tek fazlı, üç fazlı) çalışma prensiplerini karşılaştırır ve tasarımını yapar. |
| ÖÇ05 | Faz kontrollü anahtarlama tekniklerini kullanarak farklı güç kontrol uygulamalarını uygular. |
| ÖÇ06 | Güç elektroniği uygulamalarında kullanılan sürücü devreleri ve koruma yöntemlerini değerlendirir. |
| ÖÇ07 | Endüstride kullanılan motor sürücüleri, güç dönüştürücüler ve yenilenebilir enerji sistemleriyle ilgili temel bilgiye sahiptir. |
| ÖÇ08 | Güç elektroniği alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve uygulama alanlarını değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanıyla ilgili konularda yeterli altyapıyı kazanır. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrikle ilgili kavramları açıklar, elektronik devre elemanlarını, devrelerde uygular ve elektriksel ölçümler yapar. | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır. | 3 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izler ve uygulama becerisi kazanır. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili mesleki plan ve projelerin çizimlerini yapma becerisi kazanır. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleğine yönelik işletmelerde girişimcilik ruhu kazanır. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik alanında bağımsız olarak öğrenme ve öğrendiklerini uygular. | 4 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili gerekli olan bilgisayar yazılım ve donanımlarını, modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini kullanır. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tesisat, Elektrik iletimi ve dağıtımı, Kontrol Sistemleri, Elektrik Motorları, Güç Elektroniği, Sensörler, Transdüserler, PLC, Mikroişlemciler, Sayısal Elektronik ve Analog Elektronik hakkında bilgileri uygular. | 4 |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma becerisi kazanır. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik kuralları uygular. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil ile iletişim kurar. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elektrikle ilgili sorunlarda çözüm üretebilme, takım çalışmasında sorumluluk alır veya bireysel çalışır. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilinciyle hareket eder. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Elektrik arıza analizinde ölçme aygıtlarını etkin bir şekilde kullanır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Yarıiletken anahtarlama elemanların tanımı ve uygulama alanları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Yarıiletken anahtarlama elemanların çeşitleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Güç elektroniğinde kullanılan kontrol tipleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Yarım dalga omik yüklü kontrolsüz doğrultucu devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Yarım dalga indüktif yüklü kontrolsüz doğrultucu devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Tam dalga omik yüklü kontrolsüz doğrultucu devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Tam dalga indüktif yüklü kontrolsüz doğrultucu devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Yarım dalga omik yüklü ve indüktif yüklü kontrollü doğrultucu devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Tam dalga omik yüklü ve indüktif yüklü kontrollü doğrultucu devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Açık-Kapalı Kontrol Devresi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Tek yönlü faz kontrol devresi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Kıyıcı devrelerin tanımı | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Kıyıcı devrelerin çeşitleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | İnvertör devrelerinin tanımı ve çeşitleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,20 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||