Genel Bilgi
| Birim | HUKUK FAKÜLTESİ |
| HUKUK PR. (Y) | |
| Kod | HKU109 |
| Ad | Uluslararası Siyasi Kuruluşlar |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HARUN ARIKAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dünya üzerindeki uluslararası örgütleri ve işleyişlerini öğrenmek.
Dersin İçeriği
Uluslararası örgütler, uluslararası sistemler ve bunlar arasındaki ilişikiler ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Mehmet Hasgüler-Mehmet B.Uludağ, Devletlerarası ve Hükümetler-Dışı Uluslararası Örgütler, Alfa yayıncılık, 2015).
Notlar
Uluslararası anlaşmalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Uluslararası siyasi kuruluşların temel kavramlarını ve tanımlarını açıklar. |
| ÖÇ02 | Birleşmiş Milletler (BM), Avrupa Birliği (AB), NATO, Dünya Bankası, IMF gibi temel uluslararası kuruluşları sıralar. |
| ÖÇ03 | Uluslararası kuruluşların küresel siyasette oynadığı rolleri açıklar. |
| ÖÇ04 | Uluslararası kuruluşların aldığı kararların devletler üzerindeki etkilerini analiz eder. |
| ÖÇ05 | Belirli bir uluslararası kuruluşun tarihsel süreç içindeki dönüşümünü analiz eder. |
| ÖÇ06 | Küresel bir sorunun çözümüne yönelik yeni bir uluslararası kuruluş modeli tasarlar. |
| ÖÇ07 | Uluslararası kuruluşların reform ihtiyaçlarını değerlendirerek öneriler sıralar. |
| ÖÇ08 | Uluslararası kuruluşların adalet, eşitlik ve etkinlik açısından başarılarını ve eksikliklerini analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | 3 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | 4 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 4 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | 3 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | 3 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 5 |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Uluslararası örgütlenme ne demektir. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Dünya sisteminde uluslararası örgütlerin oluşumu. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Birinci Dünya Savaşının sonuçları ve Milletler Cemiyeti | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 4 | İkinci Dünya Savaşı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | İkinci Dünya Savaşının sonuçları ve Birleşmiş Milletler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Birleşmiş Milletlerin hukuksal yapısı ve organları. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Vize Sınavı | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Birleşmiş Milletler ile ilişkilendirilmiş uluslararası örgütler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
| 10 | Avrupa Kıtasındaki bölgesel örgütler, NATO ve Avrupa Birliği. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Amerika Kıtasındaki ve Ortadoğudaki bölgesel örgütler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 12 | Afrika Kıtasındaki, Asya Kıtasındaki ve Kıtalararası bölgesel örgütler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Hükümetler dışı uluslararası örgütler ve sivil toplum kavramı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 14 | Uluslararası sivil örgütlenmeler, vakıflar, ödül komiteleri ve kişisel nitelikli örgütler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Türkiye - AB ilişkileri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||