Genel Bilgi
Birim | GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ |
TEKSTİL VE MODA TASARIMI PR. | |
Kod | TTS302 |
Ad | örme tasarımı |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Örme makinaları ve elemanlarının ayırtedilmesi. Öğrencilerin teknik kriterlerle birlikte renk, iplik ve ham materyaller kullanarak örme kumaş koleksiyon geliştirmelerini sağlama
Dersin İçeriği
Düz ters örgüler, iğne pozisyonları ve örme makineleri tanıtılır. Güncel trendler doğrultusunda örme yüzey koleksiyonu geliştirme
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
1-Arzu Marmaralı, "Atkı Örmeciliğine Giriş", Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir, 2004. 2- Fatma Çeken, "Örmecilik Esasları" Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir, 2004.
Notlar
pinterest,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Atkı örme makinaları ve iğne yapılarının tanır |
ÖÇ02 | düz örgü (Süprem), ribana, haroşa, pike, interlock örgü yapılarını ayırteder |
ÖÇ03 | Renk, biçim elemanları ve örme teknik kriterleri ile örme yüzey tasarım geliştirir. |
ÖÇ04 | el örmeciliğinde dokusal araştırmalar yapar |
ÖÇ05 | Tasarım temalarını ifade edeceği hikaye panolarını yaratır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel alanlarda kendini geliştirir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Örmeciliğin tanımı, atkı ve çözgü örmeciliği, Örme makinalarında temel elemanlar, atkı örme makinalarının sınıflandırılma | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Örme makinalarında iğne çeşitleri ve ilmek oluşumu | örme pratiği | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
3 | Düz ve yuvarlak örme makineleri, düz örme makinelerinde tek ve çift sıra iğne (rib) ile kumaş oluşumu | örme pratiği | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | İğne pozisyonları: askı, atlama, ilmek aktarımı, haroşa örgü oluşumu | kumaş analizi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Yuvarlak örme makinesinde oluşan örgüler: tek yataklı (süprem, single jersey) | örme pratiği | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | farklı numara şişlerle düz örgü uygulaması | örme pratiği | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
7 | farklı numara şişlerle haroşa ve ribana uygulaması | örme pratiği | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | dokusal etkili örme yapıları gösterim ve uygulaması | örme pratiği | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | örme yapılarda ipliğin öneminin anlatımı | örme pratiği | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
11 | örmede koleksiyon için tema seçimi | pazar araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | hikaye panosu hazırlama | bilgisayar destekli tasarım programında board hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
13 | örme koleksiyonu için farklı ipliklerle deneysel çalışma | örme denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | deneysel çalışmalardan ana tasarımların seçimi | örme pratiği | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | örülen tasarımlar için sunum önerileri | bilgisayar destekli sunum | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |