TTS302 örme tasarımı

3 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ
TEKSTİL VE MODA TASARIMI PR.
Kod TTS302
Ad örme tasarımı
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Örme makinaları ve elemanlarının ayırtedilmesi. Öğrencilerin teknik kriterlerle birlikte renk, iplik ve ham materyaller kullanarak örme kumaş koleksiyon geliştirmelerini sağlama

Dersin İçeriği

Düz ters örgüler, iğne pozisyonları ve örme makineleri tanıtılır. Güncel trendler doğrultusunda örme yüzey koleksiyonu geliştirme

Dersin Ön Koşulu

yoktur

Kaynaklar

1-Arzu Marmaralı, "Atkı Örmeciliğine Giriş", Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir, 2004. 2- Fatma Çeken, "Örmecilik Esasları" Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir, 2004.

Notlar

pinterest,


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Atkı örme makinaları ve iğne yapılarının tanır
ÖÇ02 düz örgü (Süprem), ribana, haroşa, pike, interlock örgü yapılarını ayırteder
ÖÇ03 Renk, biçim elemanları ve örme teknik kriterleri ile örme yüzey tasarım geliştirir.
ÖÇ04 el örmeciliğinde dokusal araştırmalar yapar
ÖÇ05 Tasarım temalarını ifade edeceği hikaye panolarını yaratır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel alanlarda kendini geliştirir
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Örmeciliğin tanımı, atkı ve çözgü örmeciliği, Örme makinalarında temel elemanlar, atkı örme makinalarının sınıflandırılma araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Örme makinalarında iğne çeşitleri ve ilmek oluşumu örme pratiği Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
3 Düz ve yuvarlak örme makineleri, düz örme makinelerinde tek ve çift sıra iğne (rib) ile kumaş oluşumu örme pratiği Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 İğne pozisyonları: askı, atlama, ilmek aktarımı, haroşa örgü oluşumu kumaş analizi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Yuvarlak örme makinesinde oluşan örgüler: tek yataklı (süprem, single jersey) örme pratiği Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
6 farklı numara şişlerle düz örgü uygulaması örme pratiği Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
7 farklı numara şişlerle haroşa ve ribana uygulaması örme pratiği Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 dokusal etkili örme yapıları gösterim ve uygulaması örme pratiği Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
10 örme yapılarda ipliğin öneminin anlatımı örme pratiği Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
11 örmede koleksiyon için tema seçimi pazar araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 hikaye panosu hazırlama bilgisayar destekli tasarım programında board hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
13 örme koleksiyonu için farklı ipliklerle deneysel çalışma örme denemeleri Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
14 deneysel çalışmalardan ana tasarımların seçimi örme pratiği Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme
15 örülen tasarımlar için sunum önerileri bilgisayar destekli sunum Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2025 11:46