FENZ316 Araştırma Projesi Hazırlama

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod FENZ316
Ad Araştırma Projesi Hazırlama
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının araştırma sürecini kavrayarak kendi alanlarında bilimsel araştırma projeleri tasarlayabilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler bu derste problem belirleme, literatür tarama, araştırma deseni seçme, veri toplama araçları hazırlama, veri analizi yapma ve rapor yazma aşamalarını uygulamalı olarak öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği

Bu ders, fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel araştırma sürecini anlamalarını ve kendi alanlarında araştırma projeleri geliştirmelerini desteklemeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında; araştırma konusunun belirlenmesi, problem ve alt problemler oluşturulması, literatür taraması yapılması, kuramsal çerçeve geliştirilmesi, uygun araştırma deseninin seçilmesi, veri toplama araçlarının hazırlanması, etik kurallara uyum, verilerin analiz edilmesi ve araştırma raporunun yazımı gibi süreçler ele alınmaktadır. Ayrıca öğrenciler, ders süresince kendi araştırma önerilerini geliştirerek dönem sonunda sözlü sunum yaparlar. Ders, fen eğitimi alanına özgü örnekler ve uygulamalarla zenginleştirilmiş olup hem nitel hem nicel araştırma yöntemlerine giriş niteliğindedir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Büyüköztürk, Ş. (2023). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research Methods in Education. Routledge. Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Pearson.

Notlar

Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Türkiye'de yapılmış güncel yüksek lisans ve doktora tezleri (YÖK Tez Merkezi üzerinden erişim) Alanla ilgili akademik dergiler: Eurasian Journal of Educational Research, Fen Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, Science Education


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Fen eğitimi bağlamında eğitim araştırmalarına ilişkin temel kavramları ve süreçleri tanımlayabilecektir.
ÖÇ02 Fen eğitimi alanında anlamlı ve araştırılabilir problemler belirleyerek açık ve yapılandırılmış araştırma soruları ve alt sorular oluşturabilecektir.
ÖÇ03 Akademik veri tabanlarını kullanarak kapsamlı bir literatür taraması yapabilecek ve ilgili çalışmaları sentezleyebilecektir.
ÖÇ04 Araştırma sorusuna uygun araştırma yöntemini tasarlayarak veri toplama araçları ve örneklem seçim stratejileri belirleyebilecektir.
ÖÇ05 Nitel ve nicel verileri temel analiz teknikleriyle çözümleyerek elde edilen bulguları mevcut literatür ışığında yorumlayabilecektir.
ÖÇ06 Akademik yazım kurallarına ve etik ilkelere uygun biçimde kapsamlı bir araştırma önerisi/raporu hazırlayıp sunabilecektir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. 2
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 ders izlencesini sunma herhangi bir on hazirlik yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Giriş: Bilimsel Araştırma Nedir? ilgili bolumu okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Araştırma Konusu ve Problemi Belirleme ilgili bolumu okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Amaç ve Araştırma Soruları Oluşturma ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Literatür Taraması ve Raporlama ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
6 Kuramsal ve Kavramsal Çerçeve ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Yöntem: Desen Seçimi ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Katılımcılar ve Etik Kurallar ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Veri Toplama Araçları Hazırlama ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Veri Toplama ve Uygulama Planı ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Veri Analizi Temelleri ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
13 Bulguların Sunumu ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Tartışma, Sonuç ve Öneriler ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Rapor Yazımı ve APA 7 Kuralları ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 3 6
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 3 3 9
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2025 01:03