Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | FENZ316 |
Ad | Araştırma Projesi Hazırlama |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının araştırma sürecini kavrayarak kendi alanlarında bilimsel araştırma projeleri tasarlayabilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler bu derste problem belirleme, literatür tarama, araştırma deseni seçme, veri toplama araçları hazırlama, veri analizi yapma ve rapor yazma aşamalarını uygulamalı olarak öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği
Bu ders, fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel araştırma sürecini anlamalarını ve kendi alanlarında araştırma projeleri geliştirmelerini desteklemeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında; araştırma konusunun belirlenmesi, problem ve alt problemler oluşturulması, literatür taraması yapılması, kuramsal çerçeve geliştirilmesi, uygun araştırma deseninin seçilmesi, veri toplama araçlarının hazırlanması, etik kurallara uyum, verilerin analiz edilmesi ve araştırma raporunun yazımı gibi süreçler ele alınmaktadır. Ayrıca öğrenciler, ders süresince kendi araştırma önerilerini geliştirerek dönem sonunda sözlü sunum yaparlar. Ders, fen eğitimi alanına özgü örnekler ve uygulamalarla zenginleştirilmiş olup hem nitel hem nicel araştırma yöntemlerine giriş niteliğindedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Büyüköztürk, Ş. (2023). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research Methods in Education. Routledge. Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Pearson.
Notlar
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Türkiye'de yapılmış güncel yüksek lisans ve doktora tezleri (YÖK Tez Merkezi üzerinden erişim) Alanla ilgili akademik dergiler: Eurasian Journal of Educational Research, Fen Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, Science Education
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fen eğitimi bağlamında eğitim araştırmalarına ilişkin temel kavramları ve süreçleri tanımlayabilecektir. |
ÖÇ02 | Fen eğitimi alanında anlamlı ve araştırılabilir problemler belirleyerek açık ve yapılandırılmış araştırma soruları ve alt sorular oluşturabilecektir. |
ÖÇ03 | Akademik veri tabanlarını kullanarak kapsamlı bir literatür taraması yapabilecek ve ilgili çalışmaları sentezleyebilecektir. |
ÖÇ04 | Araştırma sorusuna uygun araştırma yöntemini tasarlayarak veri toplama araçları ve örneklem seçim stratejileri belirleyebilecektir. |
ÖÇ05 | Nitel ve nicel verileri temel analiz teknikleriyle çözümleyerek elde edilen bulguları mevcut literatür ışığında yorumlayabilecektir. |
ÖÇ06 | Akademik yazım kurallarına ve etik ilkelere uygun biçimde kapsamlı bir araştırma önerisi/raporu hazırlayıp sunabilecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 2 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | ders izlencesini sunma | herhangi bir on hazirlik yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Giriş: Bilimsel Araştırma Nedir? | ilgili bolumu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Araştırma Konusu ve Problemi Belirleme | ilgili bolumu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Amaç ve Araştırma Soruları Oluşturma | ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Literatür Taraması ve Raporlama | ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
6 | Kuramsal ve Kavramsal Çerçeve | ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Yöntem: Desen Seçimi | ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Katılımcılar ve Etik Kurallar | ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Veri Toplama Araçları Hazırlama | ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Veri Toplama ve Uygulama Planı | ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Veri Analizi Temelleri | ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Bulguların Sunumu | ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tartışma, Sonuç ve Öneriler | ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Rapor Yazımı ve APA 7 Kuralları | ilgili bolumu okuma verilen odevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 3 | 3 | 9 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |