Genel Bilgi
| Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
| Makine | |
| Kod | MKN136 |
| Ad | Malzeme Bilimi 2 |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Mert KARALAR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, çeliğin iç yapısının incelenmesini, demir-karbon denge ve TTT diyagramlarının kavranabilmesini, ısıl işlemlerin detaylarının öğretilmesi suretiyle doğru işlemin seçilebilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Çeliğin atomik yapıları. Demir-karbon denge diyagramı. TTT diyagramları. Sertleştirme ve Jominy Eğrisi. Isıl işlemler.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Bayramoğlu, M. (2004). Malzeme Bilimi-II Ders Notları.
Notlar
Callister, W. D. Rethwisch, D. G. (2018). Materials Science and Engineering: An Introduction 10th edition. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Öğrenci, malzemelerin kristal ve atomik yapısını tanımlar, farklı kristal yapı türlerini sınıflandırır ve bunların malzeme özelliklerine etkisini analiz eder. |
| ÖÇ02 | Öğrenci, demir-karbon diyagramını inceleyerek faz dönüşümlerini açıklar ve diyagramı malzeme seçiminde etkin bir şekilde kullanır. |
| ÖÇ03 | Öğrenci, çelikleri ve demir dışı metallerin sınıflandırmasını yapar, özelliklerini karşılaştırır ve uygun kullanım alanlarını belirler. |
| ÖÇ04 | Öğrenci, farklı ısıl işlem türlerini açıklar, hangi durumlarda hangi ısıl işlemin uygulanacağını belirleyerek malzeme özelliklerine etkisini değerlendirir. |
| ÖÇ05 | Öğrenci, TTT diyagramlarını analiz eder, faz dönüşümlerini açıklar ve bu diyagramları ısıl işlem süreçlerinde kullanır. |
| ÖÇ06 | Öğrenci, malzemenin atomik yapısındaki değişimlerin mekanik ve fiziksel özellikler üzerindeki etkisini değerlendirir. |
| ÖÇ07 | Öğrenci, su verme ile sertleştirme işlemini gerçekleştirir, Jominy eğrisini kullanarak malzemenin sertlik dağılımını ölçer ve sonuçları yorumlar. |
| ÖÇ08 | Öğrenci, demir-karbon diyagramındaki kritik sıcaklıkları belirler ve faz dönüşümlerinin sıcaklık ile ilişkisini yorumlar. |
| ÖÇ09 | Öğrenci, malzemelerin ısıtma ve soğutma süreçlerinde işlem sıcaklıklarını, bekleme sürelerini ve soğuma hızlarını belirler; bu parametrelerin malzemenin iç yapısı (östenit, ferrit, perlit, martenzit, beynit vb.) ve mekanik özellikleri üzerindeki etkisini analiz eder ve uygun ısıl işlem prosedürlerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, matematik, fen bilimleri ve makine alanındaki temel kuramsal bilgileri anlayarak açıklar. | |
| PÖÇ02 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenci, paket programlar kullanarak makine parçası tasarımı yapar ve tasarım sürecini teknik çizim standartlarına uygun şekilde tamamlar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Paket programlar kullanarak makine parçası tasarımlarını gerçekleştirebilir. | |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, bilgisayar destekli tezgâhlar (CNC) için gerekli programları yazar, simülasyon yapar ve işleme sürecine uygunluğunu değerlendirir. | |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, CAD-CAM-CNC teknolojilerindeki güncel gelişmeleri takip eder ve edindiği bilgileri mesleki uygulamalarda kullanır. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, talaşlı ve talaşsız üretim yöntemlerini tanımlar, farklı üretim süreçlerinde uygun yöntemleri seçer ve uygular. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, üretim sürecine uygun malzeme seçimi yapar ve seçim kriterlerini teknik gerekçelerle açıklar. | 4 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, iş parçaları için uygun kesici takım ve kesme parametrelerini belirleyerek imalat sürecini optimize eder. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, makine alanındaki temel ölçüm tekniklerini bilimsel yöntemlere bağlı kalarak uygular ve ölçüm sonuçlarını değerlendirir. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenci, makine alanında bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip eder, edindiği bilgileri öğrenmiş olduğu yabancı dil aracılığıyla mesleki gelişimine entegre eder. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci, makine teknolojileri alanında edindiği bilgi ve becerileri meslek etiği kurallarına uygun şekilde uygular. | 3 |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, sektördeki beklentilere uygun olarak alanıyla ilgili süreçleri analiz eder, planlar ve uygulama adımlarını belirleyerek etkin bir şekilde yönetir. | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Çeliğin İç Yapısının Anlaşılması | Ders bilgi kataloğunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Çeliğin iç yapısında bulunan fazlar. | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
| 3 | Demir-karbon denge diyagramı 1 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Demir-karbon denge diyagramı 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | TTT diyagramları 1 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | TTT diyagramları 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 7 | TTT diyagramları 3 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Sertleştirme ve Jominy eğrisi | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Sertleştirme ve Jominy eğrisi 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Sertleştirme ve Jominy eğrisi 3 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
| 12 | Yüzey sertleştirme: Karbürleme, nitrürleme, alev ve indüksiyon | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Isıl İşlemler | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 14 | Isıl İşlemler 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Isıl İşlemler 3 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları H1 | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları H2 | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||