Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ANATOMİ (DR) | |
Kod | ANA621 |
Ad | Yüz ve Cilt Anatomisi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEMDUHA GÜLHAL BOZKIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, yüz ve cilt anatomisinin temel yapısını kavrayarak, yüzün tehlike alanlarını tanımlamak, klinik olgularda anatomik temellerin açıklanması ve ilgili literatürün yorumlanması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, yüz ve cilt anatomisinin temel yapısı, cilt katmanları, subkutan doku, kas ve sinir anatomisi, vasküler yapılar, kan dolaşımı ve lenfatik sistemi kapsamlı bir şekilde incelemeyi ve yüzün tehlike bölgeleri ve bu bölgelerin klinik önemini ayırt etmeyi amaçlar
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Güncel makaleler ve online kaynaklar 2. Dere Anatomi Atlası ve Ders Kitabı 3. Dere Atlaslı Nöroanatomi ve Fonksiyonel Nöroloji
Notlar
Ek okumalar ders kapsamında verilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yüz ve cilt anatomisinin temel yapısını ve cilt katmanları, subkutan doku, kas ve sinir anatomisi gibi yapıların organizasyonunu ayrıntılı olarak açıklar. |
ÖÇ02 | Vasküler yapılar, kan dolaşımı ve lenfatik sistemin anatomik özelliklerini tanımlar ve bu yapılar arasındaki ilişkileri açıklar. |
ÖÇ03 | Yüzün tehlike bölgelerini tanımlar ve bu bölgelerin klinik önemini ayırt eder. |
ÖÇ04 | Yüz ve cilt anatomisinin varyasyonlarını ve bu varyasyonların klinik uygulamalardaki yansımalarını tartışır. |
ÖÇ05 | Yüz ve cilt anatomisinin klinik ve cerrahi önemini değerlendirir. |
ÖÇ06 | Yüz bölgesindeki sinir, damar ve lenfatik yapıların yaralanmalarının duyu ve motor bozukluklarla olan ilişkisini anatomik temelde inceler. |
ÖÇ07 | Akademik araştırmalarda yüz ve cilt anatomisi ile ilgili bilgisini etkin kullanır. |
ÖÇ08 | Yüz ve cilt anatomisi üzerine bilimsel bir proje veya ödev hazırlar ve bu konuda akademik araştırma yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve anatomi alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatominin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemleri tanımlar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve analitik düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek anatomi alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur, anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümlenmesine liderlik yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak anatomiye yönelik kanıta dayalı yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomiye yönelik ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarında uygular. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişilerle anatomi ve ilişkili alanlar ile ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunurken yetkin ve etkin bir sosyal iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur, karşılaşılan sorunların çözümünde etik ve stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ve ilişkili disiplinlere yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular, doğru yorumlar ve etik kurallar çerçevesinde analiz ve sentez yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, yüz ve cilt anatomisine genel bakış | Temel anatomi gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Epidermis, dermis ve subkutan doku yapılarının incelenmesi | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yüz kaslarının sınıflandırılması ve fonksiyonları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yüz sinirlerinin dağılımı ve işlevi | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Yüz arterleri ve venöz sistemin anatomisi | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yüzün vasküler yapıları arasındaki ilişkiler | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Yüzdeki ana lenf düğümleri ve drenaj yolları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
9 | Yüzdeki tehlike bölgelerinin tanımlanması | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Yüzdeki tehlike bölgeleri ve klinik önemi | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yüzdeki sinir hasarlarının klinik yansımaları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yüz ve cilt uygulamalarında dikkate alınması gereken anatomik noktalar | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Yüz ve cilt anatomisindeki varyasyonların incelenmesi | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Klinik vakaların sunumu ve tartışma | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel tekrar ve dönem içi değerlendirme | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |