Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ANATOMİ (DR) | |
Kod | ANA623 |
Ad | Harekette Anatomik Temeller |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEMDUHA GÜLHAL BOZKIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin hareketin anatomik temellerini anlamalarına yardımcı olmak ve insan vücudu kas-iskelet sisteminin hareketle ilişkili temel yapılarının işlevini öğretmektir. Öğrenciler, kaslar, kemikler, eklemler ve sinir sistemi gibi vücut yapılarını inceleyerek, bu yapıların hareket süreçlerindeki rollerini kavrayacak ve fonksiyonel anatomiyi pratikte uygulayabileceklerdir.
Dersin İçeriği
Dersin sonunda, öğrenciler hareketin anatomik temellerini kavrayarak bu bilgileri gerçek yaşamda uygulama becerisi kazanacaklardır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
1. Güncel makaleler ve online kaynaklar 2. Dere Anatomi Atlası ve Ders Kitabı 3. Dere Atlaslı Nöroanatomi ve Fonksiyonel Nöroloji
Notlar
Ek okumalar ders kapsamında verilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan vücudu kas-iskelet sisteminin temel yapılarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Kaslar, kemikler ve eklemler arasındaki ilişkileri açıklar. |
ÖÇ03 | Hareketin biyomekanik temel ilkelerini anlar ve uygular. |
ÖÇ04 | Farklı kas gruplarının ve kasların hareket üzerindeki rollerini kavrar. |
ÖÇ05 | Eklem hareketlerini ve eklem türlerini analiz eder. |
ÖÇ06 | Postür ve duruş bozuklukları hakkında bilgi sahibi olur ve bunları tanımlar |
ÖÇ07 | Harekette anatomik temelleri günlük yaşamda ve fiziksel aktivitelerde pratik bir şekilde uygular, |
ÖÇ08 | Akademik araştırmalarda Harekette Anatomik Temeller bilgisini etkin kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve anatomi alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatominin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemleri tanımlar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve analitik düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek anatomi alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur, anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümlenmesine liderlik yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak anatomiye yönelik kanıta dayalı yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomiye yönelik ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarında uygular. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişilerle anatomi ve ilişkili alanlar ile ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunurken yetkin ve etkin bir sosyal iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur, karşılaşılan sorunların çözümünde etik ve stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ve ilişkili disiplinlere yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular, doğru yorumlar ve etik kurallar çerçevesinde analiz ve sentez yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, Harekette Anatomik Temeller | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kas-İskelet Sistemi: Kemikler ve Eklem Yapıları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kaslar ve Kas Grupları oluşumu | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kasların Hareket Üzerindeki Rolü | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Eklem Mekaniği ve Hareket Türleri | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Sinir Sistemi ve Motor Kontrol | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Postür ve Duruş: Temel Kavramlar | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
9 | Kas İskelet Sistemi ve Hareket Sağlığı | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Hareket Türleri ve Fonksiyonel Anatomik Modeller | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Rehabilitasyon ve Fiziksel Aktivite | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Spor Hareketlerinde Anatomik Temeller | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Günlük Hareketler ve Harekette Anatomik İlişkiler | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Vaka sunumu ve tartışma | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel tekrar ve dönem içi değerlendirme | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |