Genel Bilgi
Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
ÇOCUK GELİŞİMİ PR. | |
Kod | CGP260 |
Ad | Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. HABİBE ÖZER YANARKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Okula hazırbulunuşluğun tanımı, kapsamı, hazırlayıcı etkinlikler, ilkokula hazırlık ve önemi, okul öncesi eğitim programında okuryazarlık becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Polat, Ö. (2021). Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi-Adım Adım İlkokula Başlamak. Ankara: Anı Yayıncılık 2. Sakin, A., Özkan, B. (2019). Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi: Okula Geçişte Kritik Yıllar. İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
Notlar
Veri tabanları, makaleler, tezler, kongre kitapları, araştırma raporları, videolar, araştırma senaryoları, gözlem video kayıtları, görüşme ses kayıtlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Okula hazırbulunuşluğu açıklar. |
ÖÇ02 | Okula hazırbulunuşluğu etkileyen farktörleri açıklar. |
ÖÇ03 | Okuma yazma yaklaşımlarını tanımlar. |
ÖÇ04 | Okuma yazma becerilerinin gelişimini açıklar. |
ÖÇ05 | Okul öncesi dönem programına uygun okuma yazma etkinlikleri uygular. |
ÖÇ06 | Okul öncesi dönem programına uygun okuma yazma etkinlikleri tartışır. |
ÖÇ07 | Erken okuryazarlık ve okuma becerilerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk gelişimi alanındaki temel güncellenmiş kuramsal bilgileri, uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçlarını ve kaynakları açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme ile iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların Türkçeyi doğru kullanmalarını destekler | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem, etkinlik ve tekniklerini uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alandaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okul öncesi eğitim kurumlarındaki ve özel eğitim kurumlarındaki çocukların gelişim alanlarını (fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanları) destekleyici eğitsel materyal hazırlar ve eğitim ortamlarını düzenler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarına katılır ve grup ile iş birliği yapar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik ve sosyal bilimler (Tarih, Türkçe) alanıyla ilgili temel kuramsal bilgileri açıklar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleği ile ilgili programların felsefesini, genel özelliklerini ve programın her bir öğesinin gerekliliklerini sınıf yönetimine ve uygulamalarına yansıtır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma ve iklim bilgisini açıklar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini birey olarak tanır; yaratıcılığını ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çocuk ve anne-baba başta olmak üzere diğer paydaşlarla etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların özelliklerini bilir bu çocuklar için eğitim sürecini planlar ve uygular. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemlerini, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı,içerik ve kapsam | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve etkileyen farktörler | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
3 | İlkokula hazırlığın boyutları | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Okula hazırbulunuşluk yeterliliklerine yönelik etkinlikler | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Okul öncesi eğitimde okuma yazma çalışmalarının önemi ve temel kavramlar | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Okuma yazma yaklaşımları | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Okuma becerileri ve alt alanlar | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Alfabe bilgisi | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme |
10 | Fonolojik süreç becerileri | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama |
12 | Yazı farkındalığı | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
13 | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinleri planlama | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinleri uygulama | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinleri değerlendirme | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |