Genel Bilgi
Birim | GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ |
GRAFİK PR. | |
Kod | GRS203 |
Ad | Özgünbaskı 1 |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi CİHANGİR EKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi CİHANGİR EKER
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; grafik tasarımın temel uygulama biçimlerinden birisi olan baskıresmin teorik, tarihsel ve uygulamalı olarak öğrenciler tarafından öğrenilmesini ve baskıresmin alan için öneminin anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste öğrenciler baskıresim tekniği ile ilgili teorik ve tarihsel bilgiler edinir. Dönem boyunca öğrencilerden linol baskı tekniği ile ekslibris çalışmaları üretmeleri beklenir. Dönem sonunda en az bir tek renk, bir de çok renkli ekslibris tasarımı tamamlanmış olur.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Baskı Sanatı Terminolojisi, Tuba Kınay Gör; The Complete Printmaker, John Ross, Clare Romano, Tim Ross; Printmaking, History and Process, Donald Saff, Deli Sacilotto
Notlar
Ekslibrislerde Biçim, İçerik ve Estetik, Yusuf Keş; Metafor ve Exlibris, Banu Uyan Dur; Türkiye'de Ekslibris, Hasip Pektaş; Deneysel Ekslibris, Rastko Ciric
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Özgün Baskıresim sanatının tanımını yapar, tarihçesini ve gelişim evrelerini açıklar. |
ÖÇ02 | Baskıresim atölyelerinin fiziksel donanım gereksinimlerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Baskıresim için gerekli teknik araç ve gereçleri tanımlar ve kullanır. |
ÖÇ04 | Özgün Baskıresim tekniklerini kuramsal ve uygulamalı olarak açıklar ve uygular. |
ÖÇ05 | Özgün bir tasarımı tek veya çok kalıp yöntemi ile geleneksel baskı tekniklerini kullanarak çoğaltır. |
ÖÇ06 | Baskıresim tekniklerini bir arada deneysel olarak kullanma olanaklarını araştırır. |
ÖÇ07 | Baskıresimde çağdaş çoğaltma tekniklerini ve yeni teknolojileri araştırır. |
ÖÇ08 | Farklı baskı tekniklerini birleştirerek deneysel ve yenilikçi kompozisyonlar oluşturur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası sanatsal, kültürel unsurları analiz eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kitle iletişim ortamlarını, iletişim yöntemlerini ve iletişim öğelerini tanımlar ve karşılaştırır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma, bilgiye ulaşma ve eleştirel düşünme yöntemlerini tanımlar ve uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü ve ölçek ilkelerini tasarım sürecinde uygular. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel iletişimdeki teknolojik gelişmeleri takip eder ve tasarım süreçlerinde uygular. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım sürecinde farklı malzemeleri, boyaları ve teknolojik araç-gereçleri bilinçli şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Grafik tasarım bilgisini farklı disiplinlerin bilgileriyle entegre eder ve tasarım sürecine uygular. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarında etkin rol alır ve sorumluluklarını yerine getirir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dilbilgisini doğru kullanarak yazılı ve görsel iletişimde tutarlılık sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım sürecinde planlı, titiz ve disiplinli bir çalışma yaklaşımı geliştirir ve uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okuduğu metinleri anlar, yorumlar ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve tasarım süreçlerinde etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hedef kitleye ulaşan, etkili ve işlevsel tasarımlar oluşturur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireylerle profesyonel ve etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki düzeyde iletişim kurabilecek yabancı dil becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere duyarlı tasarım yaklaşımları geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve etkilerini analiz eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunur ve çevreye duyarlı tasarım yaklaşımları benimser. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Görsel iletişim sorunlarına yönelik yaratıcı, özgün, ekonomik ve estetik çözümler üretir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş, baskıresim tanımı ve tarihçesi, grafik tasarımla ilişkisi, exlibris sanatı, malzeme listesinin verilmesi | Kuramsal araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Proje 1 - İlk eskizlere başlanması, eskiz çalışmaları | Kuramsal araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Proje 1 - Eskizlerin kontrol edilmesi, eskiz çalışmalarının devamı | Kuramsal araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Proje 1 - İki adet tasarımın belirlenmesi, havuz ve linollerin hazırlanması. | Yapıt inceleme,Araç-Gereç Hazırlığı,Tasarım Denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Proje 1 - Linollere tasarımların aktarılması ve linollerin oyulması. | Yapıt inceleme,Araç-Gereç Hazırlığı,Tasarım Denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Proje 1- İlk baskıların gerçekleştirilmesi ve asılması. | Kuramsal araştırma,Araç-Gereç Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | Proje 1 - Kurumaya asılan baskıların kontrolü, baskı çalışmalarının tamamlanması. | Tasarım Oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Değerlendirme | Tasarım Oluşturma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Proje 2 - Renkli exlibris eskizlerine başlanması, fikir alışverişi. | Kuramsal araştırma,Araç-Gereç Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
10 | Proje 2 - İlk eskizlerin kontrolü, değerlendirilmesi, eskiz çalışmalarına devam edilmesi. | Tasarım Oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
11 | Proje 2 - Eskiz kontrolü, eskiz çalışmalarının devamı. | Kuramsal araştırma,Araç-Gereç Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
12 | Proje 2 - İki adet tasarımın belirlenmesi, linollerin hazırlanması, tasarımların linole aktarılması. | Tasarım Oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Proje 2 - Linollerin oyulması ve ilk katman baskıların uygulanması. | Tasarım Oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Proje 2 - İkinci katman baskıların uygulanması. | Tasarım Oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Proje 2 - Son kontroller, baskı süreçlerinin tamamlanması. | Kuramsal araştırma,Araç-Gereç Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo, Proje / Tasarım |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 0 | 0 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 100 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |