Genel Bilgi
Birim | GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ |
GRAFİK PR. | |
Kod | GRA309 |
Ad | Grafik Tasarım 3 |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi CİHANGİR EKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi CİHANGİR EKER
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin metafor, sembol, simge, soyutlama gibi kavramlar etrafında çeşitli sosyal konulara yönelik afiş tasarımı üretebilme becerisinin gelişmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste öğrenciler, afiş tasarımına yönelik metaforik düşünme, anlam ve kavram araştırma, eskiz çalışmaları yapma gibi süreçlerin ardından çeşitli konular bağlamında afiş çalışmaları gerçekleştirir. Gerçekleştirilen afiş çalışmaları uygun bir biçimde sunulur.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı, Güler Ertan ve Emin Sansarcı; Grafik Tasarım Ne İçindir?, Alice Twemlow; Grafik Tasarımda Tasarım Fikri, Gavin Ambrose ve Paul Harris; Grafik Tasarımda Dil ve Yaklaşım, Gavin Ambrose ve Paul Harris
Notlar
Afiş Tasarımında Metafor Kullanımı, Ferrah Nur Dündar; Minimalist İllüstrasyon Afişlerinde Metafor Kullanımı, Özlem Kum; Grafik Tasarım Bağlamında İletinin Görsel Tasarımlara Dönüştürülmesi Süreçleri, Serpil Kaptan ve Zülfikar Sayın; Görsel Cinas ve Sosyal Afişlerde Kullanımı, Birsen Çeken
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyal ve kültürel bir etkinlik için doğru tanıtım stratejisini ve yaklaşımını belirler. |
ÖÇ02 | Belirli bir konsepti farklı tasarım ögelerine uygular. |
ÖÇ03 | Bir düşünce, olgu, ürün ya da hizmet için görsel iletişim tasarımı açısından yaratıcı ve doğru çözüm planları hazırlar. |
ÖÇ04 | Yaratıcı üretim süreci içerisinde tasarım yönetimi becerilerini uygular. |
ÖÇ05 | Yaptığı tasarımı uygun araçları kullanır. |
ÖÇ06 | Yaratıcı tasarımlar yapmak için öznelliğini ve özgünlüğünü gösterir. |
ÖÇ07 | Afiş tasarımlarında genel kuralları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası sanatsal, kültürel unsurları analiz eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kitle iletişim ortamlarını, iletişim yöntemlerini ve iletişim öğelerini tanımlar ve karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma, bilgiye ulaşma ve eleştirel düşünme yöntemlerini tanımlar ve uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü ve ölçek ilkelerini tasarım sürecinde uygular. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel iletişimdeki teknolojik gelişmeleri takip eder ve tasarım süreçlerinde uygular. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım sürecinde farklı malzemeleri, boyaları ve teknolojik araç-gereçleri bilinçli şekilde kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Grafik tasarım bilgisini farklı disiplinlerin bilgileriyle entegre eder ve tasarım sürecine uygular. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarında etkin rol alır ve sorumluluklarını yerine getirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dilbilgisini doğru kullanarak yazılı ve görsel iletişimde tutarlılık sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım sürecinde planlı, titiz ve disiplinli bir çalışma yaklaşımı geliştirir ve uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okuduğu metinleri anlar, yorumlar ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve tasarım süreçlerinde etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hedef kitleye ulaşan, etkili ve işlevsel tasarımlar oluşturur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireylerle profesyonel ve etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki düzeyde iletişim kurabilecek yabancı dil becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere duyarlı tasarım yaklaşımları geliştirir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve etkilerini analiz eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunur ve çevreye duyarlı tasarım yaklaşımları benimser. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Görsel iletişim sorunlarına yönelik yaratıcı, özgün, ekonomik ve estetik çözümler üretir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Proje 1 - Derse giriş, afiş tanımı ve afişin amacı, tasarlanacak afişlere yönelik konu belirlenmesi. | Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Proje 1 - İlk eskizler, beyin fırtınası. | Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Proje 1 - Eskiz kontrolü, eskiz çalışmasının devamı. | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
4 | Proje 1 - Eskizler üzerine değerlendirmeler, ilk çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
5 | Proje 1 - İlk çalışmaların değerlendirilmesi, alternatif çalışmalara yönelik eskiz. | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
6 | Proje 1 - Alternatif eskizlerin ve çalışmaların değerlendirilmesi, sunuma hazırlık. | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
7 | Proje 1 - Tamamlanan çalışmaların değerlendirilmesi. | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Değerlendirme | Sunum Paftaları Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
9 | Proje 2 - Afiş serisi çalışmasına yönelik beyin fırtınası. | Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Proje 2 - İlk eskizlerin gerçekleştirilmesi, soru-cevap. | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
11 | Proje 2 - Eskiz kontrol, eskiz çalışmasının devamı. | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
12 | Proje 2 - Eskizlerin kontrolü ve ilk çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
13 | Proje 2 - Çalışmaların değerlendirilmesi, çalışmalara devam edilmesi. | Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
14 | Proje 2 - Son kontroller, çalışmaların tamamlanması. | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
15 | Proje 2 - Tamamlanan çalışmaların değerlendirilmesi. | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
16 | Final Sınavı | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Final Sınavı | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 0 | 0 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 100 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |