FK741 Malzemelerin Karakterizasyonu: Mikroskopi Teknikleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
FİZİK (DR)
Kod FK741
Ad Malzemelerin Karakterizasyonu: Mikroskopi Teknikleri
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. DOĞAN KAYA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilerin malzemelerin karakterizasyonunda kullanılan mikroskopi tekniklerini (SEM, TEM, HRTEM, STEM, STM, AFM ve EDX) öğrenmelerini sağlamak ve bu tekniklerin nanoteknolojik uygulamalarda nasıl kullanıldığını kavratmaktır. Öğrenciler, bu yöntemlerin temel prensiplerini, avantajlarını ve sınırlamalarını anlayarak, nanomalzemelerin yapısal, mekanik ve kimyasal analizlerini gerçekleştirme becerisi kazanacaklardır. Ayrıca, bu tekniklerin birbirleriyle entegrasyonunu ve ileri düzey uygulamalarını keşfedeceklerdir.

Dersin İçeriği

Bu ders, malzemelerin karakterizasyonu için kullanılan SEM, TEM, HRTEM, STEM, STM, AFM ve EDX analiz tekniklerinin temellerini ve uygulamalarını kapsamaktadır. Öğrenciler, her bir mikroskopi yönteminin çalışma prensiplerini öğrenip, nanomalzemelerin yapısal, mekanik ve kimyasal özelliklerini analiz etme becerisi kazanacaklardır. Ayrıca, bu tekniklerin birbirleriyle entegrasyonu ve nanoteknolojik uygulamalardaki kullanımı da dersin temel odak noktalarındandır.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1-) Handbook of Microscopy for nanotechnology, Nan Yao ZHONG, Lin WANG, Kluwer Academic Publishers 2-) Scanning Microscopy for Nanotechnology, Weilie Zhou, Zhong Lin Wang, Springer 3-) Scanning Probe Microscopy in Nanoscience and Nanotechnology, Hendrik Hölscher, Daniel Ebeling, SpringerJean-Claude Levy

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Nanoteknolojik uygulamalar için mikroskopik tekniklerin rolünü anlayacak ve bu tekniklerin gelecekteki gelişmelerine dair öngörülerde bulunur.
ÖÇ02 Nanomalzeme örnekleri üzerinde SEM, TEM, HRTEM, STEM, STM, AFM ve EDX gibi tekniklerle uygulamalı analizler yapabilir.
ÖÇ03 Bu derste öğrenciler, farklı mikroskopi tekniklerinin entegrasyonunu öğrenerek, çoklu analiz yöntemleri kullanarak daha derinlemesine veri toplamayı öğrenir.
ÖÇ04 Bu derste öğrenciler, nanomalzemelerin yapısal, mekanik ve kimyasal analizlerini gerçekleştirirken mikroskopik yöntemlerin avantajları ve sınırlamaları öğrenir.
ÖÇ05 Bu derste öğrenciler, nanomalzemelerin karakterizasyonunda kullanılan SEM, TEM, HRTEM, STEM, STM, AFM ve EDX analiz tekniklerini hakkında bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çeşitli fiziksel niceliklerin deneysel ölçüm yöntemlerini seçer ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirir.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fiziğe ilişkin özel bir konuda bağımsız araştırma gerçekleştirebilir. 2
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizik kuramlarının öngörülerini hesaplayabilir ve deneysel sonuçlarla karşılaştırabilir. 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır.
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fiziksel problemlere ilişkin özgün çözüm yolları geliştirebilir.
PÖÇ20 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mikroskopinin Nanobilim ve Nanoteknoloji Tarihi Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
2 Tarama Elektron Mikroskobu (SEM) Temelleri Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
3 SEM ile Nanopartiküllerin ve Nanoyapıların Karakterizasyonu Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Enerji Dağılımlı X-Işını Spektroskopisi (EDX) Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Yüksek Çözünürlüklü Geçirgen Elektron Mikroskobu (TEM) Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 TEM ile Nanopartiküllerin ve Nanotüplerin Görüntülenmesi Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Tarama Geçirgen Elektron Mikroskobu (STEM) Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınavlar Ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
9 STEM ile Nanopartiküllerin ve Nanotüplerin Karakterizasyonu Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 STEM ile Üç Boyutlu Görüntüleme Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Atomik Kuvvet Mikroskobu (AFM) Temelleri Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 AFM ile Nanoyapıların Görselleştirilmesi Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Tarama Tünelleme Mikroskobu (STM) Temelleri Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 STM ile Atomlar, Moleküller ve Yapıların Görüntülenmesi Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 STM ile Nanoskala Manipülasyonu ve Desenleme Konuyla ilgili Ders kitabı ve görsel slaytların hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2025 11:16