Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Yaşlı Bakımı | |
Kod | SHS221 |
Ad | Ağız Bakımı ve Genel Sağlık |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ÖMER KOCAHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ağız ve diş sağlığının bireysel, mesleki ve toplumsal açıdan lokal ve sistemik önemini kavratmak. Bu konudaki yönlendirmelerin yapılması için öğrencilere bilinç, farkındalık ve bilgi kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ağız ve diş sağlığının genel sağlıkla olan ilişkisi ve ağız bakımı uygulamaları, ağız bakımı uygulamalarında kullanılan materyaller, alışkanlıkların ağız sağlığına olan etkileri, günlük ve profesyonel ağız sağlığı uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Lindhe & Lang Klinik Periodontoloji ve Diş Hekimliğinde İmplant Uygulamaları 6. Baskı PubMed, UpToDate ve DergiPark makaleleri
Notlar
Ağız Bakımı ve Genel Sağlık Ders Notları, Ömer Kocahan
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ağız ve diş yapısı ve fonksiyonunu temel olarak açıklar. |
ÖÇ02 | Ağız mikrobiyota dengesini ve sonuçlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Diş sert doku kayıpları ve sebeplerini sıralar. |
ÖÇ04 | Ağız ve diş bakımının diş ve diş çevre dokularına etkilerini açıklar. |
ÖÇ05 | Ağız bakım materyalleri hakkında hastalara bilgi verir. |
ÖÇ06 | Alışkanlıkların ağız ve diş üzerine etkilerini açıklar. |
ÖÇ07 | Sistemik hastalıklar ve ağız diş sağlığı arasındaki çift taraflı ilişkileri sıralar. |
ÖÇ08 | Hastalara ağız bakımını ve bunun önemini açıklar. |
ÖÇ09 | Hastaların yapamadığı durumlarda onların ağız hijyenini ve sağlığını arttırmak için gerekli prosedürü uygular. |
ÖÇ10 | Ağız ve diş sağlığı konusunda doğru yönlendirme yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ağız ve diş yapısı ve fonksiyonu | Ön hazırlığa gerek yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ağız mikrobiyotası ve diş çürüğü | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Çürüksüz lezyonlar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Diş taşları ve renklenmeler | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ağız bakım materyalleri | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Diş fırçalama teknikleri | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Diş fırcalama teknikleri ve protezlerin temizliği | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Beslenme ve sigara alışkanlıkları | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Parafonksiyonel alışkanlıklar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sistemik hastalıklar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sistemik hastalıkların ağız içi etkileri | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ağız ve diş sağlığı | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ağız ve diş sağlığının genel sağlığa etkisi | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Hastalara ağız bakımı sağlama | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,60 | ||
AKTS | 4 AKTS |