SHS225 Fiziksel Aktivite ve Sağlıklı Yaşam

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri
Kod SHS225
Ad Fiziksel Aktivite ve Sağlıklı Yaşam
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilere fiziksel aktivitenin yaşam kalitesi üzerindeki önemi, sağlıklı yaşam alışkanlıkları kazanma yolları ve bireysel fiziksel uygunluk düzeyini değerlendirme ve geliştirme yolları konusunda bakış açısının kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu ders, fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki etkileri, egzersiz türleri, fiziksel uygunluk bileşenleri, aktif yaşam tarzı geliştirme stratejileri ve hareketsiz yaşamın sağlık üzerindeki olumsuz etkileri konularını kapsamaktadır. Ayrıca sağlıklı yaşamı destekleyen beslenme, uyku ve stres yönetimi gibi tamamlayıcı konulara da değinilir.

Dersin Ön Koşulu

Ders için herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Howley, E.T., & Thompson, D.L. (2021). Fitness Professional's Handbook. Human Kinetics.

Notlar

Dünya Sağlık Örgütü (WHO) Fiziksel Aktivite Rehberi 2024 Türkiye Beslenme Rehberi (TÜBER)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Fiziksel aktivite ve sağlıklı yaşamla ilgili temel kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki etkilerini açıklar.
ÖÇ03 Bireysel fiziksel uygunluk düzeyini değerlendirmek için basit testleri teorik olarak bilir.
ÖÇ04 Farklı yaşam tarzlarının sağlık üzerindeki etkilerini sıralar.
ÖÇ05 Farklı fiziksel aktivite programlarının bireylerin ihtiyaçlarına göre uygunluğunu açıklar.
ÖÇ06 Kendi fiziksel aktivite planını oluşturur.
ÖÇ07 Sedanter ve aktif bireylerin sağlık durumlarını karşılaştırır.
ÖÇ08 Hareketsiz yaşam tarzına karşı çözüm önerileri geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsanların temel anatomik yapısını ve fonksiyonunu açıklar. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıbbi görüntülemede kullanılan modaliteleri ve uygun modalite seçimini tanımlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi görüntüleme cihazlarının kullanım basamaklarını listeler.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi görüntüleme yöntemlerini tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyoloji araç ve gereçlerini listeler.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Preanalitik, analitik ve post analitik evrelerle ilgili yapılacak işlemleri planlar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyoloji tetkiki öncesi hastayı hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyasyon güvenliği için gerekli tedbirleri alır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıbbi görüntüleme tetkik parametrelerini doğru uygular.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastaya reçete edilen kontrast madde uygulamalarını yapar.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Elde edilen görüntünün film, kağıt, CD veya DVD üzerine kaydını ve arşivlenmesini sağlar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyoloji cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli olarak yaptırır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Radyoloji tetkik birimlerinin eksiklerini belirler ve teminini sağlar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kritik değerlerle ilgili bilgi sahibi olup, gerektiğinde sonuçları hekime bildirerek koordinasyonu sağlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Anjiografi ve Girişimsel Radyoloji birimlerinde ekip üyeleri ile uyum içinde çalışır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastalar ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar. 1
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgi iletişim teknolojilerini ve en az bir yabancı dili kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, gerekli durumlarda ilk müdaheleyi yapar. 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki teknolojik gelişmeleri izler, alana özgü dinamikleri analiz eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Fiziksel aktivite ve sağlık kavramları Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Fiziksel uygunluk bileşenleri ve değerlendirme yöntemleri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hareketsiz yaşam tarzının sağlık riskleri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki fizyolojik etkileri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Aktivite türleri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
6 Günlük yaşama fiziksel aktiviteyi entegre etme yöntemleri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
7 Beslenme, uyku ve stres yönetimi ile bütüncül sağlıklı yaşam yaklaşımı Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Kaynaklardan okuma ve ders notlarının tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Fiziksel aktivite programı planlama: Yaş ve sağlık durumuna göre yaklaşım Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Toplumda fiziksel aktiviteyi teşvik eden politikalar Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Fiziksel aktivite güvenliği ve sakatlanmalardan korunma Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
12 Sağlık okuryazarlığı ve bireysel farkındalık oluşturma Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Fiziksel aktiviteyi destekleyen özel programlar 1 Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Fiziksel aktiviteyi destekleyen özel programlar 2 Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel değerlendirme ve tekrar Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynaklardan okuma ve ders sunumlarının tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynaklardan okuma ve ders sunumlarının tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 91
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,64
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2025 03:16