Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Yaşlı Bakımı | |
Kod | SHS227 |
Ad | Mikoloji |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Önlisans/Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | OB Ortak Dersler (Fakülte/Meslek Yüksekokulu/Konservatuvar) S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin mantar hücresinin yapı ve fonksiyonları ile ilgili temel bilgileri edinmesi. İnsan sağlığında önem taşıyan mantarların yol açtığı enfeksiyonların tanısı için ve bu etkenlerin antifungal ilaçlara duyarlılıklarının belirlenmesi için kullanılan yöntemlerin temel prensiplerini öğrenmesi.
Dersin İçeriği
Bu ders; mantarların sınıflandırılması ve genel özelliklerini, İnsanda hastalık oluşturan küf ve maya mantarlarını, Mantarların etken olduğu hastalıkların tanısını, İnsan sağlığı için önemli olan başlıca mantarların taksonomik ve mikroskopik özelliklerini, Yüzeysel ve Kutanöz Mikozları, İnsanda gelişen mantar enfeksiyonlarının tedavisinde kullanılan antifungal ilaçları ve bu ilaçların etki ve direnç mekanizmalarını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fungal Physiology (Griffin ed.). 2nd ed., 1994, Wiley-Liss Inc., New York. Topley & Wilson's Microbiology and Microbial Infections-Medical Mycology (Merz & Hay, ed.s). 10th ed., 2007, Hodder Arnold. Medically Important Fungi-A Guide to Identification. (Larone ed.). 6th ed., 2018, ASM Press, Washington, D.C. Fungal Pathogenesis Principles and Clinical Applications (Calderone, Cihlar ed.s). 1st ed., 2002, Marcel Dekker Inc, New York. Jawetz, Melnick, Adelberg?s Medical Microbiology (Brooks, Butel, Morse, ed.s), 28th ed., 2019, McGraw Hill Co. Manual of Clinical Microbiology (Murray, Baron, Jorgensen, Pfaller, Yolken, ed.s). 12th ed., 2019, ASM Press, Washington, D.C.
Notlar
Ders Notları, Kongre bildirileri, Power point sunumlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mantarları sınıflandırır, genel özelliklerini bilir, bu bilgilerini kullanır. |
ÖÇ02 | İnsanda hastalık oluşturan küf ve maya mantarları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Mantarların etken olduğu hastalıkların tanısı hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ04 | İnsan sağlığı için önemli olan başlıca mantarların taksonomik ve morfolojik sınıflandırmalarını yapabilir. |
ÖÇ05 | Mikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir, bu kavramlar hakkında yorum yapabilir. |
ÖÇ06 | Mantarların yapısını ayrıntılı olarak inceleyebilir ve makroskopik ve mikroskopik özelliklerini tanıyabilir. |
ÖÇ07 | İnsanda gelişen mantar enfeksiyonlarının tedavisinde kullanılan antifungal ilaçları ve bu ilaçların etki ve direnç mekanizmalarını genel olarak tartışabilir. |
ÖÇ08 | Mikolojideki maya, küf, eşeyli ve eşeysiz üreme kavramlarını bilir |
ÖÇ09 | Mantarların üremesi hakkında genel bilgi sahibi olur |
ÖÇ10 | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
ÖÇ11 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel mikolojiye giriş, mantarların taksonomik sınıflandırılması | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mikolojide temel kavramlar: maya, küf, eşeyli ve eşeysiz üreme kavramları | Ders kaynaklarını okuma,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Mantar hücresinin ince yapısı | Ders kaynaklarını okuma,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Spor gelişimi, eşeyli ve eşeysiz üreme -1 | Ders kaynaklarını okuma,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Spor gelişimi, eşeyli ve eşeysiz üreme -2 | Ders kaynaklarını okuma,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Mantarların üremesi | Ders kaynaklarını okuma,ppt,video sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Fırsatçı Mikozlar | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınavlar | Konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Yüzeysel ve Kutanöz Mikozlar | Ders kaynaklarını okuma,video sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | İnsan sağlığında önemli mantarlar | Ders kaynaklarını okuma,ppt, kongre bildirileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Antifungal ilaçlar | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Fungal Enfeksiyonların Laboratuvar Tanısı | Ders kaynaklarını okuma, online sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Antifungal duyarlılık testleri-1 | Ders kaynaklarını okuma,ppt ve video sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
14 | Antifungal duyarlılık testleri-2 | Ders kaynaklarını okuma,online sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
15 | Seminer | Kongre bildirileri tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |