Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| TRANSLASYONEL TIP (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | Trans533 |
| Ad | Translasyonel Tıpta Analitik Yaklaşımlar |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Belirsiz |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Merve NENNİ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Translasyonel tıp araştırmalarında karşılaşılan analitik problemleri tanıtmak, çözüm yolları sunmak, laboratuvar uygulamalarıyla analitik verilerin nasıl değerlendirileceğini öğretmek ve bu süreçte laboratuvar güvenliğinin önemini vurgulanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders; analitik kimya yöntemlerinin translasyonel tıp araştırmalarındaki rolü, deneysel tasarım, kantitatif/kalitatif analizler, örnek hazırlama teknikleri, veri analizi, cihaz kullanımı ve laboratuvar güvenliği gibi temel konuları kapsar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Nenni M, ÇÜBİS-Ders Sunumları, 2026, Çukurova Üniversitesi. Nenni M, Çukurova Üniversitesi Eczacılık Fakültesi, Analitik Kimya I Laboratuvar Föyü 2025.
Notlar
Analitik Kimya I Laboratuvar Föyü, Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi. Analitik Kimya II Laboratuvar Föyü, Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi. Onur F., Analitik Kimya I Laboratuvar Föyü, Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi. Skoog, West, Holler, Crouch, Analitik Kimya Temel İlkeler Cilt 1. Güncel literatürler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Sağlık bilimlerinde karşılaşılan analitik problemleri tanımlar ve bu problemlere uygun çözüm yolları geliştirir. |
| ÖÇ02 | Molarite, normalite, yüzde çözeltiler, ppm, mEq/L gibi birimleri doğru bir şekilde kullanarak hesaplamalar yapar. |
| ÖÇ03 | Laboratuvarda kullanılan çözeltileri doğru yöntemlerle hazırlar ve dilüsyon işlemlerini hatasız yapar. |
| ÖÇ04 | Biyolojik örneklerin doğru şekilde alınması, saklanması ve analiz için hazırlanması süreçlerini açıklar ve uygular. |
| ÖÇ05 | Laboratuvar ortamında karşılaşılabilecek kimyasal, biyolojik ve fiziksel tehlikelere karşı önlem alır. |
| ÖÇ06 | Sağlık alanındaki analitik ölçümlerde kalite kontrol ilkelerini tanımlar ve iç-dış kalite kontrol verilerini yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Translasyonel Tıp alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 1 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 2 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 3 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 1 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanıyla ilgili problemleri araştırma yöntemlerini kullanarak çözüme ulaştırır. | 3 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deneysel araştırma planlar, yapar. | 2 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili uygulamalarda beklenmedik sorunları çözmek için bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve yeni stratejik çözüm önerileri getirir, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel Tıp veya ilişkili alanlardaki bilimsel çalışmaları bağımsız veya ekip üyesi olarak yürütür. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Translasyonel Tıp alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri ve etik ilkeler çerçevesinde değerlendirir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Translasyonel tıpa giriş: Tanımlar, kapsam ve analitik kimyanın rolü. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Translasyonel araştırmalarda karşılaşılan temel analitik problemler. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Sağlık bilimlerinde temel birimler ve birim dönüşümleri (mol, ppm, mg/dL, mEq/L vs.). | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Konsantrasyon kavramları: Molarite, normalite, yüzde çözeltiler, dilüsyon hesapları. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Laboratuvarda kullanılacak çözelti hazırlama teknikleri. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Standart ve stok çözelti hazırlama: Gravimetrik ve volumetrik yöntemler. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Numune hazırlama: Biyolojik örneklerin alımı, işlenmesi, saklanması ve dikkat edilmesi gerekenler. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
| 9 | Hesaplama problemleri. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Biyoanalitik yöntemlerin sınıflandırılması: Kalitatif ve kantitatif analizler. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Biyoanalitik validasyon. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Verilerin değerlendirilmesi: İstatistiksel yaklaşımlar ve hata analizleri. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Laboratuvar güvenliği: Fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikeler ve kişisel koruyucu donanımlar. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Klinik araştırmalarda analitik kalite kontrol süreçleri. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Multidisipliner iş birliklerinde analitik bilimlerin rolü. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||