Genel Bilgi
Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
Kod | IMP439 |
Ad | Uygulamalı Trafik Mühendisliği |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Burak Yiğit KATANALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste trafik etütleri ve ulaşım planlaması konuları kapsamında bitirme projesi çalışması yürütülecektir. Bu dersin amacı, trafik mühendisliğinin temel kavramlarını tanıtmak, yol sınıflandırmalarını öğretmek ve farklı trafik etüt yöntemleri hakkında öğrencilere bilgi kazandırmaktır. Öğrencilerin, ulaşım sistemlerinin verimliliğini artırmak ve güvenliğini sağlamak amacıyla kullanılan analiz ve ölçüm tekniklerini anlamaları hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Trafik mühendisliğine ait temel kavramları öğrenmek, Yol türlerini ve sınıflandırmalarını tanımak, Başlıca trafik etütlerini (başlangıç-varış yolculuk etütleri, kaza etütleri, yaya etütleri, park etütleri) öğrenmek ve uygulamalarını kavrayabilmek.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
1. Ders notları 2. Nadir Yayla “Karayolu Mühendisliği” Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006 3. Roess, R.P., Prassas, E.L., and McShane, W.R., “Traffic Engineering” Prentice-Hall, 2004 4. Principals of Highway Engineering and Traffic Analysis, Fred L. Mannering, Scott S. Washburn, Walter P. Kilareski, Wiley, 2009
Notlar
Trafik Mühendisliği Argun Tunç
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Trafik mühendisliğinin temel kavramlarını tanımlayabilmek |
ÖÇ02 | Yolların temel sınıflandırmalarını açıklayabilmek |
ÖÇ03 | Başlangıç-varış (OD) yolculuk etütlerini gerçekleştirebilmek |
ÖÇ04 | Kaza etütlerinin amaçlarını ve analiz yöntemlerini açıklayabilmek, yaya hareketliliğini açıklayabilmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri vearaçları seçer ve kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleriizler ve kendini sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, trafik mühendisliğine giriş, temel kavramlar | Ders bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ulaşım sistemlerinin bileşenleri ve yol sınıflandırmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Trafik akımının temel büyüklükleri: hacim, yoğunluk, hız. Trafik akım ilişkileri ve diyagramları. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yol kullanıcıları: sürücüler, yayalar, bisikletliler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Trafik etütlerine giriş ve sınıflandırma, Başlangıç-varış (OD) yolculuk etütleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Başlangıç-varış (OD) yolculuk etütleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
7 | Kaza etütleri: veri toplama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Kaza etütleri I: Analiz ve yorum | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kaza etütleri II: Analiz ve yorum | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
11 | Ulaştırma ve çevre ilişkisi, sürdürülebilir trafik yönetimi I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Ulaştırma ve çevre ilişkisi, sürdürülebilir trafik yönetimi II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
13 | Genel tekrar ve uygulamalı örnekler I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Genel tekrar ve uygulamalı örnekler II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel tekrar ve uygulamalı örnekler III | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
AKTS | 5 AKTS |