Genel Bilgi
Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
Kod | IMS477 |
Ad | Ulaşım Planlamasına Giriş |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Burak Yiğit KATANALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste ulaşım sistemlerinin bileşenleri, ulaşım talebi, arz-talep dengesi, ulaşım türleri ve temel planlama ilkeleri ele alınmaktadır. Ders kapsamında ulaşım planlamasında kullanılan yöntemler ve modelleme yaklaşımlarına da giriş yapılır.
Dersin İçeriği
Ulaştırma sistemlerine genel bakış, Farklı ulaştırma türlerinin sınıflandırılması, Ulaştırma planlamasının temel hedefleri, Erişilebilirlik kavramı ve ulaşım bağlantıları, Ulaşım ile arazi kullanımı arasındaki etkileşim, Ulaştırma planlaması için veri toplama yöntemleri ve bu verilerin analizi, Dört aşamalı geleneksel ulaştırma planlama modeli, Ulaşım sistemlerinin yönetimi ve düzenlenmes, Ulaşım faaliyetlerinin çevresel etkileri ve sürdürülebilirlik ilişkisi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
•Morlok, E.K., “Introduction to Transportation Engineering And Planning”, McGraw-Hill, 1978 •Papacostas,C.S.,Prevedouros,P.D., “Tranportation Engineering and Planning”, Prentice Hall,2001 •Ortuzar and Willumsen, “Modelling Transport”, 1994 •Gülgeç İ, “Ulaşım Planlaması”, 1998 •Richardson et al, “Surveys Methods for Transport Planning”, Eucaliptus Press, 1995
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ulaşım planlamasının tanımını ve kapsamını kavramak |
ÖÇ02 | Ulaşım ihtiyacı ve erişilebilirlik konusunda bilgi edinmek |
ÖÇ03 | Ulaşım sistemleri ile arazi kullanımı arasındaki ilişkileri anlayabilmek |
ÖÇ04 | Ulaştırma planlaması için gerekli verileri toplayıp değerlendirebilmek |
ÖÇ05 | Dört aşamalı ulaştırma planlama modelini kullanarak temel bir ulaşım planı oluşturabilmek |
ÖÇ06 | Ulaşım yönetimiyle ilgili temel bilgilere sahip olmak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri vearaçları seçer ve kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleriizler ve kendini sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş ve genel tanıtım | Ders bilgi paketlerinin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ulaştırmanın tarihsel gelişimi ve modern ulaştırma sistemlerinin ortaya çıkışı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ulaştırma türlerinin sınıflandırılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Ulaştırma planlamasının amacı ve kapsamı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ulaşım ihtiyacı ve erişim kavramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Ulaştırma sistemleri ile arazi kullanımı ilişkisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Planlama için gerekli veriler ve veri toplama yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Örnek senaryo hazırlanması ve verilerin analiz edilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Dört aşamalı ulaşım modeline giriş: yolculuk üretimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Dört aşamalı ulaşım modeline giriş: yolculuk dağılımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Dört aşamalı ulaşım modeline giriş: ulaşım türü seçimi ve trafik ataması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ulaşım sistemlerinin yönetimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ulaştırma faaliyetlerinin çevresel etkileri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel tekrar ve değerlendirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,68 | ||
AKTS | 5 AKTS |