Genel Bilgi
Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
Kod | INMZ206 |
Ad | ÖLÇME BİLGİSİ |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Meltem TANGÜLER BAYRAMTAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, ölçme tekniğiyle ilgili temel kavramları öğretmek; geometrik ve trigonometrik nivelman, alan ve poligon koordinat hesaplarını yapabilme yetkinliği kazandırmak; topoğrafya ölçümlerinde kullanılan temel ekipmanların (nivo ve teodolit) kullanımını öğretmek ve ekip çalışması becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders, ölçme bilgisi ile ilgili temel kavramlar, geometrik ve trigonometrik nivelman, yüzey nivelmanı, boyuna kesitlerin çıkarılması, alan hesaplama yöntemleri, dik koordinat sistemi, poligon noktaları ve hesapları konuları ile arazi uygulamalarından oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
Jack C. Mc C., (2003). Surveying. Kavanagh, B. F., (2008). Surveying: Principles and Applications (8th Edi-tion). Cevat İnal, Ali Erdi, Ferruh Yıldız, (2006). Topoğrafya Ölçme Bilgisi, Nobel Yayın Dağıtım. Öğün, Ü. Topoğrafya Ders Notları. Gündoğdu Özgen, M. Topografya ders notları. İTÜ Merkez Küt.Ders Kitapları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ölçme tekniğiyle ilgili temel terminolojiyi tanımlar. |
ÖÇ02 | Topoğrafya ölçümünde kullanılan temel ekipmanları (nivo ve teodolit) kullanır ve ekip halinde çalışma becerisi geliştirir. |
ÖÇ03 | Nivelman karne hesaplarını yapar. |
ÖÇ04 | Koordinatlar yardımıyla alan hesaplar. |
ÖÇ05 | Poligon güzergahlarının hesabını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri vearaçları seçer ve kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleriizler ve kendini sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders hakkında genel bilgiler ve giriş | Ders bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ölçme bilgisi terimleri | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Geometrik nivelman | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Yüzey nivelmanı | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Boyuna kesitlerin çıkarılması | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Trigonometrik nivelman | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Alan hesapları | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Önceki konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dik koordinat sistemi ve koordinat hesabı | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Arazi uygulaması 1 | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Arazi uygulaması 2 | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Poligon noktaları ve hesapları | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Arazi uygulaması 3 | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Arazi uygulaması 4 | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel tekrar | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,52 | ||
AKTS | 5 AKTS |