Genel Bilgi
| Birim | BAĞIMLILIK VE ADLİ BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| ADLİ BİLİMLER (DR) | |
| Kod | ABL005 |
| Ad | Kriz ve Krize Müdahale |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SALİHA BOZDOĞAN YEŞİLOT |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. SALİHA BOZDOĞAN YEŞİLOT (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı kriz ve krize müdahale bilgilerinin verilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders kriz ve krize müdahale temel bilgilerini içerir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Erdur-Baker Ö. , Doğan T. Kriz Danışmanlığı Pegem yayınları
Notlar
Lİteratürde ulusal ve uluslararası yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Öğrenci kriz kavramını tanımlar. |
| ÖÇ02 | Öğrenci kriz türlerini bilir. |
| ÖÇ03 | Öğrenci krizin fizyolojik, psikolojik ve sosyal etkilerini tanımlar. |
| ÖÇ04 | Öğrenci krize müdahale kavramını bilir. |
| ÖÇ05 | Öğrenci krize müdahale yöntemlerini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli bilimler alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 1 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde kavrar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | 1 |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimler konusunda yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanı ile ilgili bilimsel makale yazabilir. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | 1 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 1 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | 1 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Adli Bilimler alanına giren konularda iletişim kurabilir, bilgi aktarabilir ve alabilir. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli bilimler ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur | 1 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 1 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların ve olayların çözümünde kullanır. | |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir. | |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Suç , suçun nedenleri ve ceza kavramlarını bilir. | |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel adli tıp ve adli bilimler uygulamalarını tanır |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Kriz nedir? | Okuma, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Gelişim dönemlerine göre kriz tepkileri | Okuma, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Kriz kuramları | Okuma, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 4 | Krize müdahale ve ilkeler | Okuma, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 5 | Krize müdahale modelleri | Okuma, literatüre tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Çocuk ve ergenlerde kriz değerlendirmesi | Okuma, Literatüre tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Okullarda kriz ve karar verme | Okuma, Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınavlar | Okuma, Literatüre tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Kriz danışmanlığı ve etik ilkeler | Okuma, Literatüre tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Ergenlik döneminde intihar | Okuma, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Okullarda intihara yönelik stratejiler | Okuma, Literatüre tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Psikolojik ilk yardım, Psikolojik ilk yardım uygulama ilkeleri | Okuma, Literatüre tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 13 | Kendine zarar verme | Okuma, Literatüre tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Siber zorbalık | Okuma, Literatüre tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Alkol madde bağımlılığı ve Psikolojik mnüdahale yöntemleri | Okuma, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Literatüre tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Literatüre tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 36 | 36 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||