Genel Bilgi
| Birim | BAĞIMLILIK VE ADLİ BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| ADLİ BİLİMLER (DR) | |
| Kod | ABL607 |
| Ad | Adli Bilimler ve RNA'ya Yaklaşımlar |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYŞE SERİN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Adli olayların çözümünde RNA markırlarının yeri ve öneminin kavranması
Dersin İçeriği
RNA'nın genel özellikleri, çeşitleri, fonksiyonları ve adli kullanım alanlarının tanıtılması
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
RNA profiling: A New Tool in Forensic Science in Advances in Forensic Human Identification
Notlar
Güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | RNA'nın yapısı ve moleküler özelliklerini kavrar. |
| ÖÇ02 | RNA'nın adli bilimlerde potansiyel kullanım alanlarını açıklar. |
| ÖÇ03 | Adli amaçlı vücut sıvılarının tanımlanmasında kullanılan RNA'lar hakkında bilgi sahibidir. |
| ÖÇ04 | Güncel bilimsel bilgi kaynaklarını takip etmesi gerektiğini bilir. |
| ÖÇ05 | Elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini sorun çözmede kullanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli bilimler alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde kavrar. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | 3 |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimler konusunda yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir. | 3 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanı ile ilgili bilimsel makale yazabilir. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | 3 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | 3 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Adli Bilimler alanına giren konularda iletişim kurabilir, bilgi aktarabilir ve alabilir. | 3 |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli bilimler ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur | 2 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 3 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların ve olayların çözümünde kullanır. | 3 |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir. | |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Suç , suçun nedenleri ve ceza kavramlarını bilir. | |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel adli tıp ve adli bilimler uygulamalarını tanır |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş ve tarihçe | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | RNA yapısı ve çeşitleri | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Coding RNA | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Noncoding RNA | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Vücut sıvılarının identifikasyonunda RNA | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Vücut sıvılarının identifikasyonunda RNA_2 | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Semen identifikasyonunda RNA | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
| 9 | Kan-menstruel kan ayrımında RNA | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Vajinal sekresyon identifikasyonunnda RNA | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Tükrük identifikasyonunda RNA | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Leke yaşı tayininde RNA | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Patolojik mekanizmaların anlaşılmasında RNA | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Yara yaşı tayininde RNA | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Postmortem interval tayininde RNA | ilgili konuyu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Genel değerlendirme | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||