Genel Bilgi
| Birim | İLETİŞİM FAKÜLTESİ | 
| GAZETECİLİK PR. | |
| Kod | GZT403 | 
| Ad | İletişim Etiği | 
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl | 
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 4 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Etiket | Z Zorunlu | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR
                                                    (Güz)
                                                    (A Grubu)
                                                    (Sor. Öğr. Ele.) | 
Dersin Amacı / Hedefi
Çeşitli felsefi ve pratik yaklaşımların tanıtılacağı derste; etik ve ahlak açısından doğru-yanlış tanımlamaları iletişimsel eylemler, mesleki kural ve davranışlar, toplumsal değişim ve etik, popüler kültür ve etik, medyada etik gibi başlıkların, örneklere uyarlanabilmesi amaçlanmaktadır. Mesleki yasalar, öz-denetim mekanizmaları ve diğer etik kodlar ve kuralların iletişim öğrencileri tarafından içselleştirilmesi sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Ders, etik kuramları tarihçesine bakış, farklı yaklaşımlar: ödev etiği, yararcı etik, söylem ve iletişim etiği ve iletişimsel eylem kuramı-Habermas, ve seminer sunuşları biçiminde işlenecektir. Genel etik kuramların ardından iletişim etiği ve meslek etiği konuları ele alınacak, gazetecilik etiği, halkla ilişkiler etiği, reklamcılık etiği, sinema ve televizyon v ve yeni medya etiği üzerinde ayrıntılı bir biçimde durulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ruhdan Uzan/İletişim Etiği: Sorunlar, Sorumluluklar, Gazi Üniversitesi, İletişim fakültesi Yayınları/A Belsey, R Chadwick, Medya ve Gazetecilikte Etik Meseleler, çev. NT, Aytıntı yay. 1998.
Notlar
Medya, Etik ve Hukuk, Haz. Süleyman İrvan, Ragıp Duran ve Fikret İlkiz; IPS İletişim vakfı Yayınları, 2005. Medya ve Gazetecilikte Etik Meseleler, A Belsey, R Chadwick Çev. . NT, Ayrıntı yay. 1998. Medya İletişim ve Etik, Editör; Feryal Örs, Sentez Yayıncılık, 2016. İletişim Etiği: Kavramlar, Olgular ve Tartışmalar Editör: Z. Burcu şahin, Literatür Yayınları, 2019. Yeni Medyada Etik Sorunlar, Mutlu Binark, Tübitak, 2012.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Etik alanındaki temel kavramları tanımlar. | 
| ÖÇ02 | Etik ve ahlak kavramlarını birbirinden ayırt edebilir ve etik ile ilgili bilgilerini günceller. | 
| ÖÇ03 | İnsan hakları ve etik arasındaki ilişkiyi yorumlar. | 
| ÖÇ04 | 4.) İletişim alanıyla sentezlemek üzere etik teoriler hakkında bilinçlenir. | 
| ÖÇ05 | İletişim ve söylem etiği ile ilgili edindiği bilgiler eşliğinde bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişimde etik sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | 
| ÖÇ06 | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir. | 
| ÖÇ07 | Meslek etiği kavramı ile birlikte iletişim alanındaki etik kodları örnekleriyle birlikte öğrenerek mesleki yaşamında bu kodlara başvurur. | 
| ÖÇ08 | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. | 
| ÖÇ09 | Gündelik yaşamında ve mesleğini uygularken etik ilkelere özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | 
| ÖÇ10 | Meslek etiği alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibi olup,.yerel, ulusal ve uluslararası olayları etik açıdan izler ve eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | 4 | 
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | 5 | 
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | 5 | 
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | 4 | 
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | 4 | 
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | 4 | 
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | 4 | 
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Tanışma, dersin genel çerçevesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım | 
| 2 | Etik ve Ahlak Kavramları | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 3 | Etik kuramları tarihçesine bakış | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 4 | Ödev Etiği | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 5 | Yararcı Etik | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 6 | Söylem Etiği | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 7 | Etik açıdan İletişim Hakkı ve İletişim Özgürlüğü | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 9 | İletişim Etiği | Okuma tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 10 | Gazetecilik Etiği | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 11 | Yeni Medya Etiği | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 12 | Halkla İlişkilerde Etik | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 13 | Reklamcılık Etiği | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 14 | Sineme ve Televizyon Etiği | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 15 | Genel Tartışma | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
                        | Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi | 
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 | 
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 | 
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 | 
| Genel Toplam | - | 100 | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||