Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
SU ÜRÜNLERİ AVLAMA VE İŞLEME TEKNOLOJİSİ (YL) | |
Kod | SÜ524 |
Ad | Su Ürünlerinde Sensör Teknolojileri ve Akıllı Ambalajlama |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ALİ SERHAT ÖZKÜTÜK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, su ürünlerinin işlenmesi, depolanması ve dağıtımı süreçlerinde ürün kalitesini korumak ve izlenebilirliği sağlamak üzere geliştirilen sensör teknolojileri ve akıllı ambalajlama sistemleri hakkında öğrencilere teorik ve uygulamalı bilgi kazandırmaktır. Öğrenciler, modern gıda ambalajlama çözümlerini tanıyarak, kalite kontrol ve gıda güvenliği süreçlerinde teknolojik yaklaşımları değerlendirebilecek düzeye gelirler.
Dersin İçeriği
• Su ürünlerinde kalite ve tazelik parametreleri • Sensör teknolojilerine giriş: fiziksel, kimyasal ve biyosensörler • Görüntü işleme ve optik sensörler • Gaz algılama sistemleri (CO₂, TVB-N, NH₃ vb.) • Akıllı ve aktif ambalaj sistemleri: tanımlar, örnekler ve işlevler • Zaman-sıcaklık göstergeleri (TTI), tazelik sensörleri, gaz göstergeleri • RFID, NFC ve IoT sistemlerinin gıda lojistiğinde kullanımı • Biyobozunur, fonksiyonel ve nano ambalaj materyalleri • Sensör verilerinin toplanması, analizi ve yorumlanması • Yapay zekâ ve makine öğrenmesi ile kalite tahmin sistemleri • Güncel uygulamalar, vaka analizleri ve sektörel gelişmeler
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
"Food Packaging: Principles and Practice" – Gordon L. Robertson "Intelligent Packaging for Food Products" – Vishnu Rajendran, Shalini G. (Elsevier, 2022) "Chemical Sensors and Biosensors for Medical and Biological Applications" – Ursula E. Spichiger "Biosensors in Food Processing, Safety, and Quality Control" – Mehmet Mutlu (CRC Press)
Notlar
-----------
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sensör teknolojilerinin temel ilkelerini ve türlerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Su ürünlerinde kalite ve güvenlik için uygun sensörleri ayırt eder. |
ÖÇ03 | Akıllı ambalaj sistemlerinin işleyişini ve katkılarını belirtir. |
ÖÇ04 | RFID, NFC gibi dijital izleme sistemlerini tanır ve kullanım alanlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Sensörlerden elde edilen verileri yorumlayarak kalite analizleri yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi konularında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiyi farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur ve yorumlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında karşılaştığı sorunları uygun bilimsel yöntemleri kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sonuçlarını değerlendirir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanıyla ilgili beklenen ya da öngörülmeyen sorunlara yönelik çözüm yöntemi belirler ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır, bu kaynaklardan yararlanır, edindiği bilgi ve beceriyi eleştirel olarak değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki güncel bilgileri veya çalışmalarını yazılı görsel ve sözlü olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel gözle irdeler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dilde sözlü yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir, denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planı geliştirebilir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri kapsamında değerlendirebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sensör Teknolojilerine Giriş: Türleri, Temel Kavramlar | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Fiziksel Sensörler: Sıcaklık, Nem, Renk ve Doku Takibi | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
3 | Kimyasal ve Gaz Sensörleri: TVB-N, pH, CO₂, NH₃ Algılama | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Biyosensörler: Mikrobiyal Aktivite ve Gıda Güvenliği | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Optik ve Görüntüleme Sistemleri ile Kalite İzleme | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Akıllı Ambalajlamaya Giriş: Temel Kavramlar, Aktif ve Akıllı Sistemler | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | TTI (Zaman-Sıcaklık Göstergeleri), Tazelik ve Gaz Göstergeleri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | RFID, NFC ve IoT Tabanlı Takip Sistemleri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Ambalaj Malzemeleri: Fonksiyonel, Biyobozunur ve Nano Malzemeler | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Sensör Verilerinin Toplanması ve Analizi | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yapay Zekâ, Makine Öğrenmesi ve Bulut Sistemler | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Vaka Analizleri: Su Ürünlerinde Gerçek Uygulamalar | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Saha uygulamaları: Başarılı örnek projeler ve vaka çalışmaları | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Proje Sunumları ve Genel Değerlendirme | Proje Sunumları ve Genel Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |