ABL657 Pestisit Uygulamalarında Çevresel Riskler ve Göstergeleri

6 AKTS - 3-1 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim BAĞIMLILIK VE ADLİ BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
ADLİ BİLİMLER (DR)
Kod ABL657
Ad Pestisit Uygulamalarında Çevresel Riskler ve Göstergeleri
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NİGAR YARPUZ BOZDOĞAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Pestisit uygulamalarının bilinçli bir şekilde yapılması ve yanlış yapılan pestisit uygulamalarında çevre ve insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerin neler olacağı ve minimum çevre kirliliği için doğru uygulamanın nasıl yapılması gerektiği konusunda yeterlilik kazandırmaktır

Dersin İçeriği

Pestisitlerin tanımı, çeşitleri ve etkisi hakkında bilgilendirme, Pestisit uygulamaları hakkında bilgilendirme ve uygulama parametrelerin hesaplanması, Pestisitlerin insan ve çevre üzerindeki olumsuz etkileri, Pestisitlerin çevre üzerindeki olumsuz etkisi ve 7 modülün tanımı, İnsan modüllerinin açıklanması ve tanımı, Pestisit Mesleki ve Çevresel Risklerin hesaplanması.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Bozdoğan A.M., Yarpuz Bozdoğan N., Tobi L., "RelationshipBetweenEnvironmental Risk andPesticide Application in CerealFarming", INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH, vol.9, pp.1047-1054, 2015. Bozdoğan A.M., Yarpuz Bozdoğan N., "Determination of PotentialRisks of Pesticide Applications in PeanutCultivation on Human Healthand Environment", FRESENIUS ENVIRONMENTAL BULLETIN, vol.24, pp.683-689, 2015. Bozdoğan A.M., Yarpuz Bozdoğan N., "Determination of Total Risk of Defoliant Application in Cotton on Human Healthand Environment", JOURNAL OF FOOD AGRICULTURE & ENVIRONMENT, vol.7, pp.229-234, 2009. Bozdoğan A.M., Yarpuz Bozdoğan N., "Assessment of Buffer Zones to Ditches of Dicofol for Different Applied Doses and Replication Numbers in Pesticide Applications in Adana Province, Turkey", FRESENIUS ENVIRONMENTAL BULLETIN , vol.17, pp.275-281, 2008. Yarpuz Bozdoğan N., "BUFFER ZONE ASSESSMENT FOR AQUATIC ORGANISMS OF PESTICIDE APPLICATION AGAINST RED SPIDER MITES (Tetranychuscinnabarinus B.) IN COTTON", FRESENIUS ENVIRONMENTAL BULLETIN, vol.25, pp.183-190, 2016. Yarpuz Bozdoğan N., "Assessment of bufferzone for aquatic organisms in pesticide application", INTERNATIONAL JOURNAL OF AGRICULTURAL AND BIOLOGICAL ENGINEERING, vol.9, pp.227-234, 2016. Yarpuz Bozdoğan N., "Assessingthe Environment and Human Health Risk of Herbicide Application in Wheat Cultivation", Journal of Food, Agriculture& Environment, vol.7, pp.775-781, 2009.

Notlar

Garreyn, F.,Vagenende, B., Steurbant, W., 2003. "Occupational" Indicators-operator, Worker and Bystander. Harmonised Environmental Indicators for Pesticide Risk, HAIR. 6th Framework Programme. SSPE-CT-2003-501997, 173 P Matthews, G. A., 2006. Pesticides-Health, Safetyand the Environment. Blackwell Publishing, Oxford, UK, 235 P.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Pestisitleri sınıflandırır
ÖÇ02 Pestisitlerin çevre üzerindeki etkisini sıralar
ÖÇ03 Pestisitlerin çevresel risklerini ve göstergelerini tanır
ÖÇ04 Risk indeksi değerini hesaplar
ÖÇ05 Sınır faktörünü ve çevresel risk faktörlerini hesaplar
ÖÇ06 Avrupa Birliği Çevre Komisyonu tarafından belirtilen tanımları ve göstergeleri sıralar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Adli bilimler alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Adli Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Adli bilimler konusunda yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Adli Bilimler alanı ile ilgili bilimsel makale yazabilir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Adli Bilimler alanına giren konularda iletişim kurabilir, bilgi aktarabilir ve alabilir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Adli bilimler ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların ve olayların çözümünde kullanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Suç , suçun nedenleri ve ceza kavramlarını bilir.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel adli tıp ve adli bilimler uygulamalarını tanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Pestisitlerin tanımı, çeşitleri ve etkisi hakkında bilgilendirme, Tanımların farklı kaynaklardan yararlanarak yapılması Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
2 Pestisit uygulamaları hakkında bilgilendirme ve uygulama parametrelerin hesaplanması Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
3 Pestisitlerin çevre üzerindeki olumsuz etkileri Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
4 Pestisitlerin çevre üzerindeki olumsuz etkisi ve 7 modülün tanımı Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
5 Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-1 (Topraktaki kalıcılık riski) Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
6 Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-1 (Topraktaki kalıcılık riski-I) Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
7 Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-2 (Yeraltı sularına bulaşma riski) Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
8 Ara Sınavlar Ders notları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-3 (Aquatic organizmalara karşı akut risk) Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
10 Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-4 (Kuşlara karşı akut risk) Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
11 Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-5 (Arılara karşı akut risk) Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
12 Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-6 (Yararlı arthropodlara karşı akut risk) Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
13 Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-7 (Solucanlara karşı akut risk) Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
14 Pestisit Çevresel Risklerin hesaplanması-I (Uygulamalı örnekler) ve yorumlanması Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
15 Pestisit Çevresel Risklerin hesaplanması-II (Uygulamalı örnekler) ve değerlendirilmesi Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 8 16
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü (Saat) 138
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,52
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2025 08:22