Genel Bilgi
Birim | BAĞIMLILIK VE ADLİ BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
ADLİ BİLİMLER (DR) | |
Kod | ABL657 |
Ad | Pestisit Uygulamalarında Çevresel Riskler ve Göstergeleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NİGAR YARPUZ BOZDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Pestisit uygulamalarının bilinçli bir şekilde yapılması ve yanlış yapılan pestisit uygulamalarında çevre ve insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerin neler olacağı ve minimum çevre kirliliği için doğru uygulamanın nasıl yapılması gerektiği konusunda yeterlilik kazandırmaktır
Dersin İçeriği
Pestisitlerin tanımı, çeşitleri ve etkisi hakkında bilgilendirme, Pestisit uygulamaları hakkında bilgilendirme ve uygulama parametrelerin hesaplanması, Pestisitlerin insan ve çevre üzerindeki olumsuz etkileri, Pestisitlerin çevre üzerindeki olumsuz etkisi ve 7 modülün tanımı, İnsan modüllerinin açıklanması ve tanımı, Pestisit Mesleki ve Çevresel Risklerin hesaplanması.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Bozdoğan A.M., Yarpuz Bozdoğan N., Tobi L., "RelationshipBetweenEnvironmental Risk andPesticide Application in CerealFarming", INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH, vol.9, pp.1047-1054, 2015. Bozdoğan A.M., Yarpuz Bozdoğan N., "Determination of PotentialRisks of Pesticide Applications in PeanutCultivation on Human Healthand Environment", FRESENIUS ENVIRONMENTAL BULLETIN, vol.24, pp.683-689, 2015. Bozdoğan A.M., Yarpuz Bozdoğan N., "Determination of Total Risk of Defoliant Application in Cotton on Human Healthand Environment", JOURNAL OF FOOD AGRICULTURE & ENVIRONMENT, vol.7, pp.229-234, 2009. Bozdoğan A.M., Yarpuz Bozdoğan N., "Assessment of Buffer Zones to Ditches of Dicofol for Different Applied Doses and Replication Numbers in Pesticide Applications in Adana Province, Turkey", FRESENIUS ENVIRONMENTAL BULLETIN , vol.17, pp.275-281, 2008. Yarpuz Bozdoğan N., "BUFFER ZONE ASSESSMENT FOR AQUATIC ORGANISMS OF PESTICIDE APPLICATION AGAINST RED SPIDER MITES (Tetranychuscinnabarinus B.) IN COTTON", FRESENIUS ENVIRONMENTAL BULLETIN, vol.25, pp.183-190, 2016. Yarpuz Bozdoğan N., "Assessment of bufferzone for aquatic organisms in pesticide application", INTERNATIONAL JOURNAL OF AGRICULTURAL AND BIOLOGICAL ENGINEERING, vol.9, pp.227-234, 2016. Yarpuz Bozdoğan N., "Assessingthe Environment and Human Health Risk of Herbicide Application in Wheat Cultivation", Journal of Food, Agriculture& Environment, vol.7, pp.775-781, 2009.
Notlar
Garreyn, F.,Vagenende, B., Steurbant, W., 2003. "Occupational" Indicators-operator, Worker and Bystander. Harmonised Environmental Indicators for Pesticide Risk, HAIR. 6th Framework Programme. SSPE-CT-2003-501997, 173 P Matthews, G. A., 2006. Pesticides-Health, Safetyand the Environment. Blackwell Publishing, Oxford, UK, 235 P.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Pestisitleri sınıflandırır |
ÖÇ02 | Pestisitlerin çevre üzerindeki etkisini sıralar |
ÖÇ03 | Pestisitlerin çevresel risklerini ve göstergelerini tanır |
ÖÇ04 | Risk indeksi değerini hesaplar |
ÖÇ05 | Sınır faktörünü ve çevresel risk faktörlerini hesaplar |
ÖÇ06 | Avrupa Birliği Çevre Komisyonu tarafından belirtilen tanımları ve göstergeleri sıralar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli bilimler alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimler konusunda yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanı ile ilgili bilimsel makale yazabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Adli Bilimler alanına giren konularda iletişim kurabilir, bilgi aktarabilir ve alabilir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli bilimler ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların ve olayların çözümünde kullanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Suç , suçun nedenleri ve ceza kavramlarını bilir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel adli tıp ve adli bilimler uygulamalarını tanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Pestisitlerin tanımı, çeşitleri ve etkisi hakkında bilgilendirme, Tanımların farklı kaynaklardan yararlanarak yapılması | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
2 | Pestisit uygulamaları hakkında bilgilendirme ve uygulama parametrelerin hesaplanması | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
3 | Pestisitlerin çevre üzerindeki olumsuz etkileri | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
4 | Pestisitlerin çevre üzerindeki olumsuz etkisi ve 7 modülün tanımı | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-1 (Topraktaki kalıcılık riski) | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
6 | Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-1 (Topraktaki kalıcılık riski-I) | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
7 | Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-2 (Yeraltı sularına bulaşma riski) | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-3 (Aquatic organizmalara karşı akut risk) | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
10 | Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-4 (Kuşlara karşı akut risk) | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
11 | Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-5 (Arılara karşı akut risk) | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
12 | Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-6 (Yararlı arthropodlara karşı akut risk) | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
13 | Çevre modüllerinin açıklanması ve tanımı-7 (Solucanlara karşı akut risk) | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
14 | Pestisit Çevresel Risklerin hesaplanması-I (Uygulamalı örnekler) ve yorumlanması | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
15 | Pestisit Çevresel Risklerin hesaplanması-II (Uygulamalı örnekler) ve değerlendirilmesi | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |