Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ANATOMİ (DR) | |
Kod | ANA633 |
Ad | İleri Diseksiyon Uygulamaları-I |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 1-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZKAN OĞUZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin ileri diseksiyon tekniklerini uygulayarak kas-iskelet sisteminin detaylı anatomisini ayırt etmek, dokuların katmanlarına ayrılması, oluşumlar arasındaki ilişkilerin anlaşılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Ders, diseksiyon laboratuvarında kadavra üzerinde uygulamalı olarak kadavra diseksiyon tekniklerini, doku katmanlarının ayrıştırılmasını, kas-iskelet sistemi, sinir ve damar yapılarına yönelik ileri diseksiyon yöntemlerini ve cerrahi anatomi uygulamalarını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Öğrencilerin temel anatomi derslerini başarıyla tamamlamış olması gerekmektedir.
Kaynaklar
Güncel anatomi atlasları ve diseksiyon rehberleri Klinik anatomi ve cerrahi diseksiyon kitapları Diseksiyon uygulama kılavuzları Dijital simülasyonlar ve sanal diseksiyon Programları
Notlar
Ek okumalar ve laboratuvar kılavuzları ders kapsamında sağlanacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kadavra tahnit işlemini uygular. |
ÖÇ02 | Diseksiyon laboratuvarında güvenli çalışma prosedürlerini uygular. |
ÖÇ03 | İleri kadavra diseksiyon tekniklerini uygular ve dokuların katmanlarını gösterir. |
ÖÇ04 | Kas-iskelet sistemi oluşumlarının detaylarını makroskopik olarak ayırt eder. |
ÖÇ05 | Damar ve sinir oluşumlarını kadavra üzerinde ayırt eder. |
ÖÇ06 | Cerrahi anatomi ile ilgili klinik bağlantıları diseksiyon sırasında açıklar. |
ÖÇ07 | Spesifik bölgelerin klinik anatomisini ileri diseksiyon teknikleriyle açıklar. |
ÖÇ08 | Kadavralardaki varyasyonları ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve anatomi alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatominin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemleri tanımlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve analitik düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek anatomi alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur, anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümlenmesine liderlik yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak anatomiye yönelik kanıta dayalı yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomiye yönelik ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarında uygular. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişilerle anatomi ve ilişkili alanlar ile ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunurken yetkin ve etkin bir sosyal iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur, karşılaşılan sorunların çözümünde etik ve stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ve ilişkili disiplinlere yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular, doğru yorumlar ve etik kurallar çerçevesinde analiz ve sentez yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvar ve laboratuvar malzemelerinin tanıtımı | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
2 | Tahnit solüsyonu ve kadavra havuzu solüsyonu hazırlama | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
3 | Tahnit işlemi uygulama | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
4 | Diseksiyon teknikleri ve temel araç kullanımı | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
5 | Omuz ve kol bölgesi diseksiyonu | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
6 | Dirsek ve önkol bölgesi diseksiyonu | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
7 | El bileği ve el bölgesi diseksiyonu | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınavlar | Ders materyallerinin incelenmesi ve diseksiyon çalışmaları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Sırt bölgesi diseksiyonu | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
10 | Gluteal bölge ve uyluk bölgesi diseksiyonu | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
11 | Diz ve bacak bölgesi diseksiyonu | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
12 | Ayak bileği ve ayak bölgesi diseksiyonu | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
13 | Yüz ve baş-boyun kasları diseksiyonu | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
14 | Toraks kasları diseksiyonu | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
15 | Karın kasları diseksiyonu | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerinin incelenmesi ve diseksiyon çalışmaları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerinin incelenmesi ve diseksiyon çalışmaları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |