Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
TIBBİ BİYOKİMYA (YL) (TEZLİ) | |
Kod | BİK550 |
Ad | Biyokimya ve Klinik Lab. Eğitiminin Felsefesi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TAMER CEVAT İNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, biyokimya ve klinik laboratuvar eğitiminin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini, etik boyutunu, bilimsel düşünme biçimini ve eğitimin felsefi temellerini inceleyerek, öğrencilerin bilimsel ve mesleki kimliklerini güçlendirmektir.
Dersin İçeriği
Ders, biyokimya eğitiminin tarihçesi, bilim felsefesi, laboratuvar etiği, öğretim yöntemleri, eleştirel düşünce, değerlendirme stratejileri, güncel sorunlar ve mesleki rol kavramları gibi temaları içerir.
Dersin Ön Koşulu
sınavı geçmek
Kaynaklar
Thomas Kuhn – Bilimsel Devrimlerin Yapısı Karl Popper – Bilimsel Araştırmanın Mantığ
Notlar
UNESCO – Ethics in Science and Education
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel düşünce sistemlerini tanımlar |
ÖÇ02 | Biyokimya eğitiminin tarihsel ve kültürel temelini açıklar |
ÖÇ03 | Klinik laboratuvar eğitiminin etik ilkelerini uygular |
ÖÇ04 | Alanın eğitsel sorunlarını analiz eder ve çözüm önerir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Vücudun temel dokularının yapı ve işlevini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Hücrenin yapı ve işlevleri ile bunlarla ilgili fizyolojik mekanizmaları ve biyoelektriksel olayları açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Metabolizmada görevli biyokimyasal moleküllerin yapı ve fonksiyonlarını açıklar. | 1 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Genetik materyalin (DNA ve RNA) yapı ve işlevini, gen ifadesini, genom yapısı, nükleik asit metabolizması ve DNA’nın tıpta kullanımı, kalıtımın temel prensiplerini bilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı ve Kavramsal Çerçeve | Bilimin Doğası ve Bilimsel Düşünce | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bilim Tarihinin Temel Aşamaları | Biyokimya Biliminin Doğuşu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Klinik Laboratuvar Biliminin Evrimi | Bilimsel Bilginin Sınırları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Pozitivizm ve Eleştirileri | Paradigma ve Anlam: Kuhn’un Yaklaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bilimsel Teoriler ve Yanlışlanabilirlik | Etik Temeller: Klinik ve Laboratuvar Etikleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Eğitimde Etik Düşünce | Meslek Etiği ve Profesyonel Roller | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bilimsel Tutum ve Meslekî Sorumluluk | Klinik Laboratuvarda Eğitim Ortamı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Biyokimya Eğitiminin Pedagojik Temelleri | Yetişkin Öğrenmesi: Androgoji İlkeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Eleştirel Düşünme ve Bilimsel Tartışma | Bilimsel Okuryazarlık ve Eğitim | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Laboratuvar Eğitimi Tasarımı | Bütüncül Eğitim Yaklaşımları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Öğretim Stratejileri: Problem Tabanlı Öğrenme | Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Klinik Karar Verme ve Biyokimyasal Veriler | Simülasyon Tabanlı Eğitim | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Dijital Teknolojilerin Eğitime Entegrasyonu | Eğitsel İnovasyon ve Liderlik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Eğitimde Kültürel Farklılıklar ve Çeşitlilik | Bilimsel Araştırma Etiği | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |