Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
TIBBİ BİYOKİMYA (YL) (TEZLİ) | |
Kod | BİK541 |
Ad | Spor Biyokimyası |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TAMER CEVAT İNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, egzersiz sırasında ve sonrasında vücutta meydana gelen biyokimyasal değişiklikleri anlamak, enerji metabolizması, kas biyokimyası, oksidatif stres, antioksidan sistemler ve yorgunluk mekanizmaları gibi konularda ileri düzey bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin amacı, egzersiz sırasında ve sonrasında vücutta meydana gelen biyokimyasal değişiklikleri anlamak, enerji metabolizması, kas biyokimyası, oksidatif stres, antioksidan sistemler ve yorgunluk mekanizmaları gibi konularda ileri düzey bilgi kazandırmaktır.
Dersin Ön Koşulu
sınavı geçmek
Kaynaklar
Lenninger
Notlar
Powers SK, Howley ET. Exercise Physiology: Theory and Application to Fitness and Performance. McGraw-Hill. McArdle WD, Katch FI, Katch VL. Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance. Lippincott Williams & Wilkins.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Egzersiz sırasında enerji üretimi ve metabolik yolları açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Kas biyokimyasını ve egzersize bağlı adaptasyonları analiz edebilir. |
ÖÇ03 | Oksidatif stresin egzersizle ilişkisini yorumlayabilir. |
ÖÇ04 | Egzersizde sıvı-elektrolit dengesi ve asit-baz durumu |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Vücudun temel dokularının yapı ve işlevini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Hücrenin yapı ve işlevleri ile bunlarla ilgili fizyolojik mekanizmaları ve biyoelektriksel olayları açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Metabolizmada görevli biyokimyasal moleküllerin yapı ve fonksiyonlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Belirsiz | Genetik materyalin (DNA ve RNA) yapı ve işlevini, gen ifadesini, genom yapısı, nükleik asit metabolizması ve DNA’nın tıpta kullanımı, kalıtımın temel prensiplerini bilir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Spor biyokimyasına giriş | Egzersizle oluşan oksidatif stres ve kas hasarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Enerji sistemleri: ATP, kreatin fosfat, glikoliz, oksidatif fosforilasyon | Sporcu biyokimyasında güncel araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kas biyokimyası ve kas lifi tipleri | Egzersizde sıvı-elektrolit dengesi ve asit-baz durumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yorgunluk biyokimyası | Egzersizle oluşan oksidatif stres ve kas hasar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Antioksidan sistemler ve egzersiz | Egzersizin vücut üzerindeki etkilerine ilgi duymak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Egzersiz sonrası toparlanma süreçleri | Temel biyokimya bilgisine sahip olmak (metabolizma, enzimler, enerji üretimi). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Egzersizle uyarılan gen ekspresyonu | Mitokondriyal biyogenez ve egzersiz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Egzersiz ve hormonlar | Egzersiz ve inflamasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Sporcu biyokimyasında güncel araştırmalar | Egzersiz sonrası toparlanma süreçleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Proje sunumları ve tartışmalar | Egzersize biyokimyasal adaptasyonlar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Egzersizle oluşan oksidatif stres ve kas hasar | Egzersiz ve inflamasyon | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kas hipertrofisi ve protein sentezi yolları | Egzersizde AMPK, mTOR ve PGC-1α gibi sinyal yolları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Egzersiz ve insülin duyarlılığı | Yaşlanma, sarkopeni ve egzersizin etkisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Egzersiz ve bağışıklık sistemi etkileşimi | Egzersizde laktat metabolizması ve laktat eşiği | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |