Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
TIBBİ BİYOKİMYA (YL) (TEZLİ) | |
Kod | BİK570 |
Ad | Instrumental Analiz Kuralları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TAMER CEVAT İNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
nstrümanlar hakkında bilgi edinmenin amacı, bunların nasıl çalıştığını ve belirli alanlarda nasıl etkili bir şekilde kullanılacağını anlamaktır. Bu bilgi, öğrencilerin ve profesyonellerin teoriyi pratiğe uygulamasına, doğru gözlemler yapmasına, sorunları çözmesine ve görevleri güvenle gerçekleştirmesine yardımcı olur. Ayrıca bilim, sağlık hizmeti ve sanat gibi alanlarda eleştirel düşünmeyi, güvenliği ve beceri gelişimini destekler.
Dersin İçeriği
1 Aletsel analiz tekniklerine giriş: Temel kavramlar ve tarihsel gelişim Numune hazırlama teknikleri ve analizde hata kaynakları 3 UV-Vis spektroskopisi: Işık madde etkileşimi ve Beer-Lambert yasası 4 Atomik absorpsiyon ve emisyon spektroskopileri (AAS & AES) 5 IR ve FTIR spektroskopisi: Moleküler titreşimler ve yapısal analiz
Dersin Ön Koşulu
sınavda başarılı olmak
Kaynaklar
Lehninger ve lippincot
Notlar
Skoog, West, Holler & Crouch – Fundamentals of Analytical Chemistry Harris, D.C. – Quantitative Chemical Analysis Christian, G.D. – Analytical Chemistry
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farklı aletsel analiz yöntemlerini sınıflandırabilir. |
ÖÇ02 | Spektroskopi, kromatografi ve elektroanalitik yöntemlerin temel prensiplerini açıklayabilir. |
ÖÇ03 | Laboratuvar ortamında cihazların kullanımına dair teknik bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Analiz sonuçlarını değerlendirip yorumlayabilir |
ÖÇ05 | Hangi cihazın hangi örnek ve analiz türü için uygun olduğunu belirleyebilir. |
ÖÇ06 | Araştırma sürecinde aletsel analiz tekniklerini doğru şekilde entegre edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Vücudun temel dokularının yapı ve işlevini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Hücrenin yapı ve işlevleri ile bunlarla ilgili fizyolojik mekanizmaları ve biyoelektriksel olayları açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Metabolizmada görevli biyokimyasal moleküllerin yapı ve fonksiyonlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Genetik materyalin (DNA ve RNA) yapı ve işlevini, gen ifadesini, genom yapısı, nükleik asit metabolizması ve DNA’nın tıpta kullanımı, kalıtımın temel prensiplerini bilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı ve Enstrümantal Analizlere Giriş | Enstrümantal analiz yöntemlerinin genel tanımlarını inceleyin. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Spektrofotometriye Giriş | Spektrofotometri nedir ve hangi alanlarda kullanılır, araştırın. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | UV-Vis Spektrofotometri | UV-Vis spektrofotometri cihazlarının çalışma prensiplerini inceleyin. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Fluoresans Spektroskopisi | Fluoresans spektroskopisi hakkında detaylı literatür araştırması yapın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Atomik Absorbsiyon Spektroskopisi (AAS) | AAS cihazlarının yapısını ve çalışma prensiplerini araştırın. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Emisyon Spektroskopisi | Emisyon spektroskopisinin temel ilkelerini öğrenin. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Kütle Spektrometrisi (MS) | MS tekniklerinin nasıl çalıştığını ve analizlerde nasıl kullanıldığını araştırın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kromatografi (GC ve HPLC) | GC ve HPLC'nin teorik temellerini öğrenin, cihaz yapılarını inceleyin | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Elektron Mikroskobu (SEM/TEM) | Elektron mikroskobunun çalışma prensiplerini araştırın, SEM ve TEM arasındaki farkları öğrenin. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Termal Analiz Yöntemleri (TGA, DSC) | Termal analiz tekniklerinin genel prensiplerini öğrenin. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) | NMR spektroskopisi hakkında temel bilgilere sahip olun, proton ve karbon-13 NMR'i araştırın. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Elektroanalitik Yöntemler | Potansiyometri, voltametri, amperometri ve elektrokimyasal analizler. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
14 | X-ışını Floresansı (XRF | XRF yönteminin nasıl çalıştığını araştırın, farklı uygulama alanlarını öğrenin. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | İyon Seçici Elektrotlar ve Uygulamaları | yon seçici elektrotların temel çalışma prensiplerini öğrenin. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 6 | 10 | 60 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 2 | 14 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 168 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,72 | ||
AKTS | 7 AKTS |