JM648 Duraylı İzotopların Maden Yataklarında Kullanımı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ (YL)
Kod JM648
Ad Duraylı İzotopların Maden Yataklarında Kullanımı
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Burcu KARATAŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Duraylı izotoplar jeokimyası, cevher taşıyan akışkanların doğasının ve cevher oluşum süreçlerinin belirlenmesinde oldukça önemlidir. Maden yataklarının kökeni ve oluşumlarına ilişkin problemlerin çözümünde kullanılan etkin bir yöntem olması sebebiyle; duraylı izotopların özellikleri, kullanım yerleri ve sonuçların yorumlanması bu dersin amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Elementlerin izotoplarının göreceli bolluklarındaki doğal değişimlerin incelenmesine dayanan duraylı izotopların maden yatakları açısından önemini vurgulamaktadır. Cevherli akışkanların ana bileşeninin su olması ve farklı kökenli suların kendilerine özgü O ve H2 izotopik bileşim değerleri göstermelerinden dolayı çözeltilerdeki suyun kökenini ve tarihçesini açıklamada O ve H, izotopları sıklıkla kullanılmaktadır. Ayrıca C ve S izotopları yine cevher minerallerini oluşturan çözeltilerin kaynağını belirlemede büyük rol oynamaktadır. Örneğin cevher mineralinde bulunan kükürtün kaynağını S izotop analiziyle belirlemek bu cevherleşmenin yatak tipini tanımlamaya yardımcı olacaktır. Ders kapsamında analitik yöntemlerden bahsedilerek, duraylı izotoplar detaylı bir şekilde incelenecek ve Türkiye ve Dünyadan örnekler üzerinde literatür verilerini kullanarak maden yatak tiplerine ne gibi katkılar sağladığı tartışılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Stable Isotope Geochemistry, J Hoefs

Notlar

Using Geochemical Data, Hugh Rollinson


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İzotop analizlerinin sonuçlarını değerlendirir ve sonuçları maden yataklarının oluşumunun belirlenmesinde kullanılır.
ÖÇ02 Duraylı İzotopları nasıl kullanacağını bilir.
ÖÇ03 Hidroermal çözeltilerin ve onların sebep olduğu hidrotermal sistemlerin değişimini, gelişimini yorumlar.
ÖÇ04 İzotop analiz sonuçlarına göre maden yatağının kökenine dair bir yorum yapar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek bilgiye sahipdir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahipdir. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İzotop, duraylı izotop kavramlarının açıklanması araştırma, literatür Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Duraylı izotopların maden yataklarında uygulama örnekleri araştırma, literatür Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Oksijen izotopu kavramı ve maden yataklarında kullanımı Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Oksijen izotop analiz sonuçlarının değerlendirilmesi uygulama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
5 H izotopu kavramı ve maden yataklarında kullanımı okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 H izotop analiz sonuçlarının değerlendirilmesi uygulama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
7 S izotopu kavramı ve maden yataklarında kullanımı okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 S izotop analiz sonuçlarının değerlendirilmesi uygulama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
10 C izotop kavramı ve maden yataklarında kullanımı okuma araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 C izotop analiz sonuçlarının değerlendirilmesi uygulama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
12 Dünya üzerinde önemli maden yataklarının oluşum şartlarının belirlenmesinde duraylı izotop kullanımının önemi ve dünyadan örnekler uygulama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
13 Türkiye' den örneklerle duraylı izotopların değerlendirilmesi uygulama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Öğrencilere uygulama yaptırılması 1 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Öğrencilere uygulama yaptırılması 2 uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yöntem Seçilmemiş


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 12 4 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2025 01:01