Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | FBE714 |
| Ad | Fen Eğitiminde Nitel Verilerin Analizi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | İngilizce |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, fen eğitimi araştırmalarında kullanılan nitel veri analiz yaklaşımlarını tanıtmak ve öğrencilere bu verileri sistematik biçimde analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
• Nitel araştırmanın temelleri • Veri toplama yöntemleri (görüşme, gözlem, doküman analizi) • Kodlama, tema oluşturma • İçerik analizi, betimsel analiz, söylem analizi • NVivo, MAXQDA gibi yazılımlara giriş • Araştırma etiği • Nitel verilerin raporlanması • Fen eğitimi makalelerinden örnek analizler • Uygulamalı proje çalışmaları
Dersin Ön Koşulu
on kosul yoktur
Kaynaklar
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). SAGE.
Notlar
Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. Jossey-Bass.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Öğrenci, fen eğitimi bağlamında nitel araştırma yaklaşımlarını açıklar. |
| ÖÇ02 | Öğrenci, görüşme ve gözlem gibi veri toplama yöntemlerini uygular. |
| ÖÇ03 | Öğrenci, nitel verileri sistematik biçimde kodlar ve temalar oluşturur. |
| ÖÇ04 | Öğrenci, içerik analizi ve betimsel analiz gibi yöntemleri kullanarak verileri analiz eder. |
| ÖÇ05 | Öğrenci, nitel araştırma bulgularını etik ilkelere uygun biçimde raporlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | 4 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 4 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | 3 |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
| PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | |
| PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
| PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Nitel araştırmanın doğası, nicel-nitel farkları, fen eğitimi bağlamında nitel araştırmalar | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Nitel araştırma desenleri: olgu bilim, eylem araştırması, örnek olay, etnografi | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Veri toplama araçları I: Görüşme teknikleri, yapılandırılmış-yapılandırılmamış görüşmeler | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Veri toplama araçları II: Gözlem, doküman analizi, alan notları | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Katılımcı seçimi, örnekleme türleri ve araştırma etiği | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Ham verilerle çalışma: transkript oluşturma, doğrulama | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Açık, eksen ve seçici kodlama: Kodlamaya giriş | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınavlar | ilgili bolumleri okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Temalar oluşturma, örüntü belirleme, kategorilendirme | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Betimsel analiz ve içerik analizi: Farkları ve uygulama adımları | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Söylem analizi, metafor analizi gibi ileri düzey yaklaşımlar | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Nitel veri analizinde güvenilirlik ve geçerlik stratejileri | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | NVivo / MAXQDA gibi nitel analiz yazılımlarına giriş | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Nitel bulguların raporlanması ve örnek araştırma incelemeleri | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 15 | Öğrenci proje sunumları ve genel değerlendirme | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 15 | 3 | 45 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||